Dags att ta jägarexamen – nytt studiematerial!

torsdag, 19 augusti 2010
Av: Jonas

Det är nu när jaktsäsongen drar igång som de flesta tar jägarexamen. Varje år klarar cirka 8-9000 nya jägare provet och vill börja  jaga.

Att ta jägarexamen lockar alla, från ungdomar till pensionärer, men merparten är mellan 20 – 35 år och nästan en fjärdedel är kvinnor. Jägarskolan är ett nytt lättläst kursmaterial utarbetat av Svenska Jägareförbundet.

Många tar jägarexamen för att få lära sig mer om djur och natur, alltså inte i första hand för att få börja jaga. För till exempel många hundförare ger jägarskolan bra kunskap att ha med sig när de deltar i jakter. I höst finns en alldeles ny bok är utarbetad av Svenska Jägareförbundet som tillsammans med studiehandledning med frågor och svar samt en bok om lagen utgör kurslitteraturen inför jägarexamen. Jägarskolepaketet har redan fått beröm för att vara lättläst, pedagogisk och har nya illustrationer och bilder från de bästa naturfotograferna. Du kan ta jägarexamen genom studieförbunden eller hos andra arrangörer runtom i landet, men ta gärna referenser om du är osäker och be att få läsa in kursmaterialet i förväg om det är en intensivutbildning, eftersom kurserna är oerhört komprimerade. Jägarskolepaketet kan beställas på hemsidan till introduktionspriset 695 kronor. Då ingår även ett års medlemskap i Svenska Jägareförbundet.

För mer information kontakta:

Ulf Johansson, utbildningsansvarig, 070-330 06 65

Göran Nohlgård, förlagsansvarig, 070-269 06 91