Trevlig ungdomsjakt på Skarhult

söndag, 26 september 2010

Vi tackar jaktvärden Poul-Eric Jensen och Sveaskog för en trevlig småviltsjakt på Skarhults kronopark. Vädrets makter var på gott humör och dagens tre jaktsåtar kunde genomföras helt enligt plan. 7 förhoppningsfulla ungdomar hade mött upp till jakten. Två av dessa var tjejer.

Dagen startade med att jaktledaren Uno Strand informerade om vapenhantering, säkerhet och gav lite tips och råd inför jakten. Marie Strauss visade med sin vältränade hund hur man genomför eftersök på småvilt.

Hur  gick det då på jakten? Jodå, alla deltagarna fick se vilt (dovvilt, räv eller hare) och det fälldes sex harar. Ola Olsson från Osby naturbruksgymnasium visade sig vara en driven jägare och lyckades fälla tre stycken. Han överlät sedan urtagningen av hararna, som genomfördes instruktörslett,  till mindre rutinerade kamrater.

Vi hoppas och tror att det var sju nöjda ungdomar som efter genomförd jakt styrde kosan åter mot hemmet.