21 – 16 till John!

onsdag, 27 oktober 2010

Rubriken låter som ett resultat från en handbollsmatch, men det är det inte.

Det är istället resultatet i ”matchen” mellan John Olsson och hans 10 klasskamrater vid den andjakt som Unnaryds naturbruksgymnasium genomförde i Agusa häromkvällen. Jöns-Lennart Andersson kvällens jaktledare var övertygad om att Johns goda resultat, han sköt alltså på egen hand 21 änder, berodde på att han var på ”hemmaplan”. John genomförde ju för ett tag  sedan sin praktikperiod just i Agusa vilthägn. Vi andra som var med lutade mer åt att ”skylla på”  Johns flitiga besök på jaktskyttebanan hemmavid.

Detta med att Unnarydarna gästar Agusa har blivit en trevlig tradition. Besöket brukar inledas med en rundtur i hägnet med fyrhjuling för att pejla in vildsvin, kronvilt och dovvilt. John som ju kan hägnet utan och innan guidade runt sina kompisar utan problem. Efter rundturen var det dags för Jöns att informera lite mer ingående om  Jägareförbundets verksamhet i hägnet under året och vad som är på gång framöver. Han övergick sedan till att informera om ”en anduppfödares alla vedermödor”. Sedan tog Uno Strand från Jägareförbundet Skåne över och redogjorde bl a för länsföreningens stora utbud av aktiviteter under verksamhetsåret.

Kvällens andjakt blev höjdpunkten på hallänningarnas Agusabesök och även om nu klassen förlorade den interna matchen mot Jon så är vi övertygade om att de var nöjda i sinnet när de med 40 änder i bagaget åter styrde kosan mot Halland.

Avslutningsvis ett stort tack till de duktiga apportörerna som hjälpte till under jakten.