Andjakterna på Agusa är mycket uppskattade

lördag, 9 oktober 2010

Jägareförbundet Skåne anordnar årligen ett antal utbildningsjakter. Jakterna är öppna för alla medlemmar, men huvudsyftet är naturligtvis främst att ge nya jägare tillfälle att bekanta sig med de olika jaktformer som förekommer i Skåne.

350 vildänder har satts ut i Agusa vilthägn. Detta gör att länsföreningen kan bjuda in till information om uppfödning/utsättning av änder som avslutas med skymningsjakt på utsatta änder. Vid  denna tid på året får dessa änder även sällskap av nedflyttade vildänder norrifrån. Ett mycket uppskattat inslag i samband med jakten är att det blir tillfällen för hundförare med apporterande hundar att hjälpa till under jakten, vilket ger hundarna bra träning.

Maria och Gert Persson har med  hundar och kamera medverkat vid jakten 30 september och att döma av följande citat så är de nöjda med arrangemanget:

Här är ett par av de bilder vi fick till på utbildningsjaken 100930. Dessutom filmade vi en hel del under kvällen vilket var till mycket stor utbildningsnytta, förvisso intern sådan, men ändå av relativt god dignitet då det i alla fall kommer två apportekipage till nytta.

För övrigt vill vi framhålla, efter tre besök hos er, att det är en fantastisk tillgång för oss jägare och hundförare i Skåne att ha en sådan här anläggning inom räckhåll för att under opretentiösa former få möjlighet att få dessa erfarenheter av praktisk jakt och apportering samt lite tips och råd på vägen.

Tack så länge och hoppas att det blir fler tillfällen.

Med vänlig hälsning,

Maria & Gert, Kristianstad