Flygfältsområdet lockar barn

tisdag, 12 oktober 2010

Skogens Dagar på Bulltofta lockar många skolbarn från Malmö till skogen! Barnen får chansen att åka häst och vagn, klappa kaniner och smaka på ”trätjärakarameller”. Under dagarna två kommer ungefär 4000 barn till det gamla flygfältsområdet.

Jägareförbundet Skåne har varje höst under de senaste åren deltagit på Skogens Dagar på Bulltofta. Under dagarna berättar vi om vilt och jakt. Visar massor av skinn från olika små rovdjur så som mink och mård. Vi berättar om grävlingens bostad och favorit mat. Det mest kända rovdjuret är räven. Vi visar också horn och skallar från de klövvilt som finns i Skåne. Barnen tycker att vårt skånska landskapsdjur är spännande med alla namn på taggarna och skogens konung väcker stort intresse och engagemang.

Skogens Dagar på gamla flygfältet är ett av alla de skolarrangemang som Jägareförbundet Skånes skolinformatörer och personal medverkar i under ett verksamhetsår. Skoldagarna lockar ungefär 5000 skolbarn varje år.

Fredrik Jönsson