Kan räv-ragu vara något?

söndag, 21 november 2010

Jägareförbundet Skåne genomförde i veckan sin traditionella utbildningsjakt på Vitemölle strövområde beläget vid Skånes östkust.

Det blåste en kall och isande vind från nordost och nederbörden hängde i luften under dagen. Detta till trots så infann sig åtta pigga och intresserade jägare till dagens övningar.

Förra året vid motsvarande jakt hade vi ett stort antal rådjur på benen och vi fick dessutom en flock majestätiska kronvilt i blickfånget. Årets jägare hade inte samma tur. Ja, vi hade ju 5-6 rådjur uppe men lyckades inte få något av dessa inom skotthåll för våra skyttar. Viltparaden efter jakten bestod därför bara av en räv och två harar. Jaktledaren Lars Bengtsson talade varmt för jägarhustruns kokbok och rävragu, men det var ingen som lyssnade på hans skrönor. Istället fick vi trösta oss med att en nedlagd räv sparar ett antal rådjurskid från att bli rovdjursbyte. Henrik Wessberg som sköt räven är en duktig viltvårdare, enligt uppgift var detta hans elfte räv för året. Magnus Östman visade sig vara en hejare på hare. Han sköt nämligen dagens båda harar.

Trots att jaktutbytet blev ganska magert så var alla deltagarna nöjda och glada när vi genomförde den enda säkra såten – ”madasåten”. ”Farbror Kjell” bjöd på grillad korv med bröd och detta sitter ju alltid lika fint ute i naturen.