Upprop om kronvilt

tisdag, 9 november 2010

Vi, Länsstyrelsen i Skåne, Jägareförbundet Skåne och kronviltforskaren Anders Jarnemo, vill göra en studie för att undersöka hur det förhåller sig med åldersammansättningen bland det skånska kronviltet.

Vi uppmanar därför jägarna och jaktlagen att hjälpa till att samla in uppgifter om slaktvikter (kroppen befriad från pass, skinn, huvud och skankar) på de kronvilt som skjuts under de kommande tre jaktsäsongerna.

Vi uppmanar också att samla in käkar från kronvilt som är äldre än kalv under de kommande tre säsongerna. Det avser ena käkhalvan med kvarsittande framtänder, som tas snarast efter det att djuret skjutits, rensa dem från kött och hinnor och frys ner dem. OBS! koka dem inte då går det inte att se tandsedimenten.  Analys och åldersbestämning kommer att äga rum i mars på central plats inom kronhjortsområdet. OBS! det är även intressant med  käkar från kronvilt som omkommit i trafik eller på annat sätt!

Samla in: Slaktvikt och ena käkhalvan! Inbjudan till träff i mars kommer på nyåret 2011. Håll utkik i tidningen och på www.jagareforbundetskane.se

Fredrik Jönsson