Hundjakt och snöförhållanden – skärpt läge

onsdag, 8 december 2010

Flera länsstyrelser har anbefallt hundförbud vid klövviltsjakt på grund av det rådande vinterförhållandet med stort snödjup och sträng kyla. Situationen i Skåne är ännu inte sådan att beslut om hundförbud har tagits, men Jägareförbundet Skåne rekommenderar sina medlemmar att tänka sig noga för och kontrollera förutsättningarna före beslut om jakt. Den bästa viltvården under rådande förhållanden är kanske att inte genomföra jakten.

Glöm inte bort att vi som hundägare, jägare eller jaktledare, beroende av var vi jagar och med vilken typ av hund vi använder, har ett extra ansvar med anledning av den rådande snösituationen i stora delar av länet.

I Jaktförordningen § 18 står bl.a. ” Jakt eller jaktträning med hund skall bedrivas på ett sådant sätt att viltet med hänsyn till hundens egenskaper eller snö-, is- och temperaturförhållande inte utsätts för onödiga påfrestningar.”

Vi ska även vara medvetna om att vi i dagsläget inte har en aning om hur den fortsatta vintern kommer att bli. En sak vet vi dock redan: vintern har precis börjat! Om vi nu tänker jaga måste vi därför ta hänsyn till situationen och i vissa delar av länet praktisera andra jaktformer än hundjakt.

Läs gärna mer om stödutfodring m.m. på http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Startsida/Nyheter/2010/11/Jagarnas-arbete-ska-radda-radjuren-1.15347/

Begränsad jakt med hund i Skåne län.