Nu är det dags att koppla hunden

tisdag, 1 mars 2011

Från den 1 mars får inga hundar springa lösa i mark där det finns vilt. Det är med hänsyn till det vilda och detta gäller alla slags hundar, alltså inte bara jakthundar. Nu startar djurens föryngringsperiod och då är det viktigt att vi visar respekt och håller våra hundar i koppel.

– Redan nu föds harungar och vi hundägare måste ta hänsyn och hålla våra hundar i koppel, säger Mattias Lilja, jaktvårdskonsulent i Jägareförbundet Syd. I lagen om tillsyn över hundar och katter, § 16, står det att under tiden 1 mars – 20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att springa lösa i mark där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt. Överträdelser kan medföra böter.

Läs mer här.