Stämma med guldkant

måndag, 28 mars 2011
Av: Jonas

I år var det åter Eslöv Svalövs jaktvårskrets som stod som värd för Jägareförbundet Skånes årsstämma. Det blev en festlig inramning där flera trotjänare avtackades. En ny ordförande kunde även välkomnas.

Jan B Tullberg gav som sittande styrelseordförande några tillbakablickar på alla arrangemang och aktiviteter som länsföreningen arrangerat under det gångna året.

Bästa viltvårdarna

Kvällens gästtalare var förbundsordförande Torsten Mörner, som för andra året i rad var närvarande på stämman.

Han berörde de många turbulenta rovdjursfrågorna och lyfte särskilt fram att vi jägare är de bästa viltvårdarna. Han uppmanade oss alla att vara stolta och inte tveka att lyfta fram detta faktum i olika sammanhang.

Torsten Mörner gav därefter några reflexioner ur ett nationellt perspektiv. Han betonade särskilt viltövervakningen och viltförvaltningen, och lyfte fram Jägareförbundets roll i den nya älgförvaltningen.

Det är viktigt att vi hjälps åt med att sköta det allmänna uppdrag som viltrapporteringen innebär. Vi i Skåne har en väg att vandra inom det området vilket Uno Strand senare under kvällen anknöt till.

Torsten Mörner berörde sedan en rad frågor, såsom fjälljakt och EU-arbete, för att till slut landa i en rapport om dvärgbandmask. Han rapporterade att de svenska jägarna hittills skickat in 3 500 rävar till SVA för analys.

Hedersam utnämning

Under kvällen ledde Annika Annerby-Jansson, tillika regionfullmäktiges ordförande, mötesförhandlingarna med van hand. Till ny ordförande valdes en man med politikerbakgrund, nämligen Bernt Nilsson från Eslöv.

Bernt Nilsson tackade för det stora förtroendet och tyckte att det var mycket hedersamt att ha blivit påtänkt för uppdraget.

Torsten Mörner hade tidigare under kvällen delat ut stort beröm till Skånes mycket fina verksamhet och organisationsförmåga.

Bernt Nilsson knöt an till detta och hoppades att han, trots att vi ligger mycket långt fram i en nationell jämförelse, skulle kunna bidra och ytterligare lyfta länsföreningens verksamhet.

Guldgossar

En gammal trotjänare och stor skånsk jaktprofil lämnade styrelsen efter 22 års styrelsearbete. Lars Bengtsson blev avtackad av både Jan B Tullberg, Torsten Mörner och Uno Strand.

Som avslutning avtackades en av våra välkända tjänstemän, Henrik Barnekow, som också förärades med Jägareförbundets förtjänsttecken i guld. En ära han delade med Jan B Tullberg och Bengt Möller.

Efter detta lade vi ytterligare ett årsmöte till handlingarna och i bilen hem så snurrade det i huvudet av alla fakta från Uno Strands genomgång av projekten inom länsföreningen, massor av utbildningsjakter, tusen utbildade hundekipage, arbete med förvaltningsfrågor etc etc. Det är inte utan viss stolthet vi kan konstatera att Torstens beröm av vår verksamhet var välförtjänt.

Jonas Paulsson