LÄRORIK OCH GIVANDE KURS I GÅSJAKT

torsdag, 14 april 2011

Onsdagen den 13 april var det dags för Jägareförbundets Skåne första kurs i gåsjakt med bulvan och lockpipa på Börrige jaktskyttebana . Vi var nio förväntansfulla jägare som mött upp föra att se , lyssna och lära av den sakkunniga kursledningen Henrik Svensson och Fredrik Jönsson . Henrik lärde oss skilja på de nio olika gåsarter vi har i landet , vilka jakttider som gäller och hur jakten kan bedrivas med bulvaner och gömslen . Intresset från oss elever var stort och frågorna och synpunkterna var många . Särskilt intresse och förvåning väckte de portabla gömslen som vi fick se och skjuta från i liggande ställning . För de flera av oss var det svårt att på kommando resa sig från liggande till sittande ställning , göra en vettig anläggning och träffa från sidan kommande lerduvor . De yngre deltagarna visade dock prov på snabb förmåga att anamma detta skjutande .Bättre gick det för oss alla när duvorna kom snett mot oss och antalet bommar minskade drastiskt . Dagen avslutades med att vi fick lyssna på de olika gåsarternas läten och lyssna på hur kanadagåsens olika läten kan imiteras med lockpipa . Stort tack till Henrik Svensson och Fredrik Jönsson för en mycket givande kurs – en kurs som jag varmt vill rekommendera till alla gåsjägare erfaren som mindre erfaren . Kursen ordnas på fler platsen i Skåne och kurser är planerade till hösten . För vidare information se på länsföreningens hemsida .

Cai Inge Holm

Bildgalleri nedan: