Åldersbestämning av Skånes landskapsdjur, kronhjorten

måndag, 2 maj 2011

Skånes landskapsdjur

Åldersbedömning av kronhjort, Skånes landskapsdjur, är påbörjat! På initiativ av Jägareförbundet Skåne startades ett samarbete med Länsstyrelsen i Skåne län och kronviltforskaren Anders Jarnemo för att skaffa uppgifter om den skånska kronviltstammens ålderssammansättning. Planen är att insamlingen skall pågå under de kommande tre jaktsäsongerna med start 2010-2011. Vi uppmanade samtliga licenshavare inom kronhjortsområdena att samla käkar från djur fällda eller hittade döda under jaktsäsongen. Uppmaningen kvarstår – samla på käkarna från kronvilt äldre än klav.

Kronviltdag

Under den gångna säsongen samlades 24 käkar från både hjortar och hindar. Stort tack till alla Er som bidrog med en eller flera käkar! Alla licenshavare och deras jaktlag bjöds in till en kronviltdag på Övedskloster. Dagen arrangerades i samarbete med Övedskloster och vi lyckades pricka in en fantastisk vårdag! Förutom åldersbedömning av käkarna erbjöds möjligheten till trofévärdering av kron- och dovhjort, rådjur och vildsvin. Under dagen mättes en av Skånes största kronhjortstroféer! Hjorten fälldes under vinterns jakt i område B och mätte 206,6 poäng (gränsen för guld är 190 poäng). Kronviltforskaren Anders Jarnemo höll två mycket uppskattade föredrag om kronviltsförvaltning och om det skånska licenssystemet. En mindre troféutställning och ett antal fällhorn som hittas under vårvintern kunde beskådas. Skånska Vilt erbjöd de närmare 100 personerna som besökte dagen nygrillade viltburgare. Samtal och diskussioner om kronvilt, jakt, viltvård och hundar löpte på under dagen och vi återkommer med en ny kronviltdag 2012!

Samla käkar

Vi har precis börjat! Tack till Er som ställde upp i år! Hoppas fler kommer att ställa upp med underkäkshalvor under de kommande åren. Ju fler det blir desto bättre underlag för att bedöma ålderssammansättningen. Flå underkäken (-halvan) och spara den i frysen. Den skall inte kokas för då går det inte att läsa årsringarna i tanden.

Fredrik Jönsson

Jaktvårdskonsulent

Sammanställning av bedömningar – här

Bilderna i bildspelet är från Kronviltdagen i mars 2011 och samtliga är tagna av Poul-Erik Jensen.

BILDGALLERI: