Jaktfältskjutning Sövdeborg och nytt skytterekord!

onsdag, 8 juni 2011
Av: Jonas

Vid helgens Jaktfältskjutning på Sövdeborgs Jaktskytteklubb sattes nytt deltagarrekord! 52 personer sköt på de 8 olika målen i terrängen runt Sövdeborgs Jaktskytteklubb. Vårens tidigare rekord från skjutningen hos Hyllstofta Skytteförening slogs med 2 deltagare! Det är fantastiskt roligt att vår gemensamma satsning på Jaktfältskjutningar med 22:a har slagit så väl ut bland våra skånska jägare säger Lars Bengtsson, allas vår nestor i konsten att arrangera jaktfältskjutningar.

Lars Bengtsson arrangerade för drygt 20 år sedan den första 22-stigen i Kristianstad-Bromölla jaktvårdskrets regi. Den övergick senare i den mycket välkända Jaktfältskjutningen med klass 1 på Rinkaby skjutfält och som ringar på vattnet arrangerades även Jaktfältskjutning med klass 1 på skjutfältet i Kabusa med start några år senare och då i Sydskånes jaktvårdskrets regi. Tyvärr har båda dessa skjutningar fått läggas i malpåse då Försvarsmakten beslutat att jägarna inte får nyttja fälten för jaktfältskjutningar.

För Sövdeborgs Jaktskytteklubbs del var det första gången som klubben arrangerade en Jaktfältskjutning. Däremot har klubben en mångårig erfarenhet av att arrangera sportingstigar i hagelskyttets ädla konst. All denna erfarenhet kom väl till nytta vid planläggningen och genomförandet av söndagens Jaktfältskjutning.

Fyra stationer med två mål på varje skulle beskjutas med vardera fyra skott. Avstånd, skjutställning och målets färg och form varierade. Längsta skotthåll var det till råbocken, 55 m, som jägarna skulle beskjuta stående utan stöd. Endast träffar i djurets centrala träffområde (hjärta- lungområdet) gav poäng. 29 meter var det till morkullan och haren vilket var skjutningens kortaste håll. Dessa båda vilt besköts från ställningen sittande med stöd. Vinnaren i jägarklass Per-Ola Williamsson sköt ihop 165 poäng. Tätt följt av tvåan Rickard Nilsson med 164 poäng. Jägarna kunde skjuta ihop maximalt 176 poäng.

Hyllstofta Skytteförenings duktiga juniorer deltog aktivt med fem deltagare och både Williamsson och Nilsson får se upp! Vinnande junior sköt 159 poäng av 176 möjliga. Vinnaren heter Jesper Nilsson och tävlingens tvåa på 152 poäng heter Anton Klang. Blentarps duktiga junior Kristoffer Jönsson placerade sig sexa.

Åtta av Jaktfältskjutningens funktionärer gick stigen utom tävlan och nämnas kan att klubbens duktiga trapskyttar även höll sig framme på Jaktfältskjutningen! Håkan Axelsson vann på 165 poäng och tvåa blev dagens skjutledare Leif Andersson med 148 poäng.

Leif Andersson summerade dagens skjutning med ett stort glatt leende över många deltagare och bra skytte. Han låter hälsa att han redan nu börjat fundera på nästa års Jaktfältskjutning med 22:a!

Göran Öhrström hälsade alla välkomna till säsongens sista Jaktfältskjutning med klass 1 på Spillepengen i Malmö söndagen den 19 juni 2011 (anmälan 08:00-11:00). Det är även sista chansen att få en lott med chans att vinna en Brno 455 Lux från Normark.

Fredrik Jönsson

Övriga resultat – se resultatlistorna efter bildgalleriet.

Kristian Persson tog några bilder från station 1

Jaktfältskjutning 2011 #4 Juniorer