Nyheter från rovdjursfronten i söder

tisdag, 7 juni 2011

Vargtiken, som vi tidigare hade i nordöstra Skåne,befinner sig nu i SV Kronoberg. Hon vandrar mellan två platser,där hon troligen har något byte att käka på. När hon lämnat dessa två platser är det tid att åka dit och kolla var som varit intressant där. Det är en mycket diskret varg, som vi har att göra med.

Jag har bara fått in en rapport på synobservation.

Alla tidigare vargar har observerats mycket mer. Skygghet är ju ett inlärt beteende, så troligen har denna varg dålig erfarenhet av människor.

Jag var och besiktigade en highland cattle kalv i lördags i Bjärnum. Min slutsats efter besiktning är att den dött av annan anledning än rovdjursattack. Inga dödande bett fanns i hals eller huvud ej heller några tecken på strid. Djuret var dock hårt ätet av räv. Bakdel och inälvor uppätna och en bakskank amputerad. Mycket blod kvar i halspulsådrorna. Ätskadorna var post mortala (inträffade efter döden).

När det händer något nytt återkommer jag.

Mvh/Krister

Krister Henriksson