Nytt, intressant och knepigt upplägg på årets eftersökmästerskap

onsdag, 15 juni 2011

Skåne och Blekinge turas sedan några år om att arrangera länens respektive mästerskap för eftersöksekipage.

I år var det Skånes tur. Ingmar Tykesson och Anders Pedersen från Eslöv-Svalövs jaktvårdskrets anmälde tidigt att de ville ansvara för mästerskapet och att de önskade testa ett nytt och verklighetsnära koncept för tävlingen.

Tävlingen är nu förtjänstfullt genomförd och man kan konstatera att den blev både intressant och knepig. Väderleken med sommarvärme och torra marker hade säkert också sin betydelse eftersom endast 5 av de deltagande 11 ekipagen lyckades fullfölja uppgiften att leta sig fram till det skadeskjutna djuret, en käkskjuten dovkalv.

Tävlingsledaren Ingmar Tykesson har följande reflektioner efter mästerskapet:

Vad ville vi åstadkomma?

Vi ville arrangera en utslagsgivande tävling som så långt möjligt skulle efterlikna ett skarpt eftersök. Anders Pedersen, en av våra mest erfarne eftersöksjägare, var arkitekten bakom tävlingen som skulle ge deltagarna möjlighet att visa upp både hundar och förares kunskap och erfarenhet.

Scenariot för tävlingen var att det pågår en jakt på klövvilt med inbjudna gäster. Deltagarna utgör eftersökspatrull och väntar på att bli utkallade. Jaktledaren kommer och hämtar för att åka ut till en skytt som skjutit på ett klövdjur. Uppgiften var att ta reda på vad som har hänt och efter egen bedömning vidta nödvändiga åtgärder.

Vad fick eftersöksjägarna för information?

De blev utkallade till en plats där det fanns en lätt förvirrad skytt som berättade att det kommit en hel flock rådjur, säkert åtta stycken, varpå han sköt på ett av dessa djur.

Deltagarna hade därefter att med hjälp av skytten och efter en noggrann skottplatsundersökning klara ut vad som hänt med det påskjutna djuret samt vad det var för djur, för att sedan genomföra eftersöket.

Hur gjorde vi?

På varje skottplats så sköt vi på ett dovhjortshuvud och från skottplatsen la vi ett spår på ca 700 m. Spåret lades på morgonen med spårläggarskor och en liten mängd blod. Alla spår fick naturligtvis samma längd, samma antal vinklar och så långt möjligt samma terrängtyp.

Av säkerhetsskäl la vi eftersöksskyttet som ett eget moment i form av en enkel jaktstig,

Tävlingen började på skottplatsen där en domare bedömde varje ekipage efter hur effektivt de samlade in information innan de började spåret. I samband med skottplatsundersökningen fick deltagarna också svara på några eftersöksrelaterade frågor. Efter 20 minuter lämnade skytt och domare platsen och ekipagen fick klara sig själva.

Under spårarbetet försåg varje hund med ett GPS-halsband som samlade in information om hundens rörelser under spårarbetet. Efter målgång tömdes halsbandet på information och denna lades in på en karta. På kartan kunde vi då se hur hunden rört sig i förhållande till det utlagda spåret och bedöma arbetet.

Resultat:

Länsmästerskap för Skåne:

Totalsegrare och Skånemästare Mattias Johansson och Magnus Bengtsson med Karisma och Besk

Andra plats Lars Malm med Boris

Tredjeplats Björn Bengtsson och Niklas Paulsson med Ajla