Blöta men glada ungdomar på äventyrsläger

söndag, 24 juli 2011

Jägareförbundet Skåne anordnade under den gångna helgen (23-24 juli) för första gången ett äventyrsläger för ungdomar i åldrarna 11-15 år.

En lärdom inför kommande års planering är att undvika ”fruntimmersveckan”. Denna vecka brukar ju som bekant kunna bjuda på obehagliga överraskningar i form av regn och rusk. År 2011 utgjorde inget undantag från denna regel – regn under stora delar av kurstiden.

Nåja, lite ”blöta” är ju inget problem för unga friska ”äventyrare”. Inga sura miner där inte!

Kurschefen Daniel Söderberg hade komponerat ihop ett omväxlande och spännande program för de två dagarna. Eller vad tycks om: pilbågsskytte, kanotpaddling, lära sig ta hand om skadade/sjuka, att flå, stycka och grilla ett vildsvin, att bekanta sig med och kolla in ett par duktiga jakthundar under spårning och apporteringsarbete, att få kunskap om några i landskapet förekommande vilda djur genom att se, höra och känna på skinn, horn, spillning och skelettdelar – och själva övernattningen i militära 20-mannatält innebar ju också ett äventyr bara det.

29 ungdomar, både tjejer och killar, från olika delar av Skåne deltog i detta första ungdomsläger. En hel del hade naturligtvis någon jägare i den nära släkten – far, mor eller farfar/morfar. Många visade därför imponerande kunskaper om djur och natur vilket ju är positivt för återväxten inom jägarkåren.

Deltagande ungdomar fick med sig ett minnespaket från lägret innehållande ett antal nyttoprylar för kommande aktiviteter ute i naturen exempelvis en kompass, ett litet häfte med vanliga spårtecken, ett exemplar av den förnämliga ungdomsskriften ”Akila” och några säkerhetsprylar mössa och halsduk i signalfärger.

Avslutningsvis ett stort tack till de positiva, duktiga och engagerade funktionärerna som gjorde att äventyrslägret kunde genomföras med bra resultat: familjen Hans Lautrup med matmamma Pia och sonen Christian, familjen Sven Jönsson, familjen Bengt Edqvist, Jörgen Jönsson, Jimmy Nielsen och Bengt Nilsson samt representanterna från Skånes Bågskyttar, sponsorn ”Aimpoint” och naturligtvis den kursansvarige Daniel Söderberg.

Jägareförbundet Skåne hoppas att konceptet ”äventyrsläger” skall bli en årligen återkommande tradition i Skåne. Vi har ett antal idéer om ytterligare intressanta programpunkter till nästa års motsvarande läger.

Ungdomsgruppen börjar nu jobba med nästa projekt på agendan som är det traditionella allhelgonahelgslägret för målgruppen ungdomar i åldern 15-25 år. Detta läger är mer inriktat på jakt och viltvård.

Bildgalleri :