Bönder, men också jägare i stán i Ystad

lördag, 2 juli 2011

Det har blivit tradition att Jägareförbundet Sydskåne deltar i arrangemanget ”Bönder i stán”, som genomförs årligen första fredagen i juli i Ystad.

Tiden är väl vald för just under denna tid så ökas befolkningstalet i Ystad mycket av alla turister och sommarboende.

Vi, d v s Britt och Uno Strand samt trogne medhjälparen Nisse Sjöholm från Österlenkretsen, brukar vanligen gästas av många barn. Barnen, men faktiskt även människor i mogen ålder, gillar att fingra på och försöka artbestämma skinn, horn mm, som förevisas. Man brukar ju säga att det man hör det glömmer man direkt, det man ser det glömmer man efter en stund, men det man både hör,ser och får känna på det kommer man ihåg länge. Vi fick verkligen bevis på detta för många barn som återbesökte oss i år mindes och kunde direkt identifiera de olika prylarna. Britt fick också beröm av en mamma för att ”missionerandet” förra året fått till följd att hennes unge son börjat intressera sig mycket för djur och natur och nu skulle ta jägarexamen.

Detta år hade vi många ”kunder” som ville diskutera och lära sig mer om vildsvin och om hur man skall komma till rätta med den kraftigt ökande vildsvinsstammen. Det fanns många som förespråkade ”militanta lösningar – utrota alla vildsvin”, men efter lite diskussion kunde vi i de flesta fall enas om att det vi måste göra är att öka kunskapsnivån om vildsvinen samt samverka bättre mellan jägare och markägare. Det skjuts t ex ofta fel djur. Vildsvinsflocken styrs ju av den stora suggan och om hon skjuts blir det ofta lite av anarki i flocken innebärande större skadegörelse och okontrollerad parning blande de yngre hondjuren. Den gränslösa utfodringen av vildsvinen med icke naturprodukter, bröd med utgånget datum, wienerbröd, mazariner mm, måste också få ett slut. Bättrar vi inte oss i detta avseende är risken uppenbar att man kommer att skärpa lagstiftningen.

Nisse fick en liten fjäder i hatten. Han lyckades faktiskt genom att klargöra  Jägareförbundets hållning i rovdjursfrågor få en riksjägare att ”gå över till Jägareförbundet”.