Plotten Lotta på sommarturné 2011!

tisdag, 26 juli 2011

För två år sedan flyttade det in en liten ”plott” bland alla våra spaniels och retrievers. Tanken var att hon skulle bli eftersökshund på gris, med förmåga att ställa skadade grisar som retrievrarna inte är så bra på.

I samband med en instruktörskurs på Öster- Malma fick jag frågan om jag var intresserad av att släppa henne på björn. Det fick mig att fundera på om det kanske skulle kunna vara möjligt.

Barking Hills Sunflower, ”Lotta” , har tränats enligt Barbro Börjessons koncept som Jägareförbundets hundinstruktörer arbetar efter. Det vill säga att valpen skall få vara valp. Hon menar att man skall vänta med att släppa på jakt innan hunden blivit mogen och vuxen. Den unga hunden kan ju träffa på en situation där den inte har de psykiska förutsättningarna och/eller erfarenheterna som krävs. Det kan få negativa konsekvenser för hundens fortsatta jakthundsliv.

Vid ett år ålder mentaltestades Lotta av Barbro B. Vi fick då förmaningar och råd om träningen för det närmaste året.

Nu var det äntligen dags att kontrollera om hennes vägledning och utbildning mot en blivande jakt- och eftersökshund hade fått önskad effekt. Under årets semester skulle vi passera Bodahägnet strax utanför Norrköping och Junsele djurpark.

Björn- eller vildsvinshundar kan få ett höjt livförsäkringsbelopp (9300kr) om deras insatser godkänts vid officiellt prov.

Den 5/7 2011 var vi i Bodahägnet http://www.mamimajakt.se som ännu så länge är det enda hägnet som är godkänt för att testa vildsvinshundar. Lotta fick verkligen visa vad hon gick för i det 5 ha stora hägnet med två 18 månaders galtar. Den ena av de två var en mycket varsk herre. Där gick det inte att klampa fram i marken när jag skulle gå fram och stötta henne på stånden, så nära ett vilt vildsvin man kan komma alltså. Ett felsteg på en kvist och han gick loss direkt med Lotta efter. Vi båda var helt slutkörda efter nästan en timme i hägnet. Men nu har Lotta godkänt hägntest på vildsvin. Vi fick ett jättefint diplom av testledaren Caroline Hagström för insatsen.

Som en extra liten ”knorr” så anmälde jag Lotta till start på rörligt viltspårprov i ökl vid två tillfällen under semestern. Förra sommaren blev hon godkänd i anlagsklassen här i Skåne.

Första starten blev hos björneftersöksjägaren och domaren Magnus Hellström. Tyvärr öppnade sig himlens portar efter att han lagt spåret. Mer än 30 mm regn i tre skyfall spolade bort större delen av det. Där vi startade rann en bäck som inte funnits innan. Vi lyckades ta oss runt spåret men behövde en hjälp för mycket för att gå till pris. Andra starten blev hos ännu en NVR eftersöksjägare och domare, Arne Söderström i Köpmanholmen strax söder om Örnsköldsvik. Han hade lagt ett autentiskt spår i en stenig och svårframkomlig terräng. Denna gång presterade Lotta, som nu kan ståta med sitt första 1:a pris i klassen.

Den 11/7 2011 var det då dags för Löshundstest på björn i Junsele. www.aventyrsberget.se/default.asp?pageid=32869. Väckarklockan ringde kl. 03.30, samling utanför djurparken kl. 06.00. Här gick det inte att dra sig, trots semester.

Så långt under 2011 hade 120 hundar testats och 4 blivigt godkända berättade testledningen för oss 7 som mött upp. Det hade blivit färre godkända i år då testhägnet byggts om och det blivit svårare för hundarna. Föraren står nu helt dold för hunden under testet. Attans tänkte vi nog alla! Godkänd som eftersökshund på björn blir man vid 40-50p. Hundar kring och över 30p bedöms som mycket utvecklingsbara och kommer med stor sannolikhet prestera i björnskogen. Enligt domarna Bertil Johansson och Markus Larsson är Lotta den näst bästa plott som testats i hägnet sedan starten. Lotta fick 34 poäng och blev bästa hund av de 7 denna dag! De 6 poäng hon saknades i självständighet och skärpa är jag nog ganska nöjd med, då hon trots allt bara är 2 år. Plotten som tidigare i år blev godkänd var 8 år och hade flera björnar fällda för sig.

Vi två, Lotta och jag har efter testet blivit inbjudna till årets björnjakt. Så nu får vi ju se om hon kan prestera i hett läge. Spännande!

Vid pennan en stolt matte Marie Strauss!