Lyckat ungdomsutbyte med Värmland

måndag, 24 oktober 2011

Två ungdomsledare Bengt Edqvist och Sven Jönsson åkte till Värmland den 17 oktober tillsammans med fem skåneungdomar Andreas Nilsson från Sydskåne, Erik Nilsson från Eslöv-Svalöv samt Dennis Buhre, Ola Karlsson och Anders Hansson från Österlens jvk. Resan var en del av det utbyte som Jägareförbundet Skåne har på ungdomssidan med Jägareförbundet Värmland. Målet med just denna del av utbytet var att skåneungdomarna skulle få känna på det där med älgjakt.

Jakten genomfördes 17-18 oktober på välbekanta Jägaretorpets älgrika marker. Jägareförbundet Värmland förfogar här över ca 4500 ha jaktmark. Skånegänget blev mycket väl mottagna av bl a Eva Forsgren som utöver det att hon är ungdomsansvarig i Värmland också är kretsordförande i Torsby jaktvårdskrets.

Hur gick det då på jakten? Jo, ofint nog så passade Skånes ungdomsledare Bengt Edqvist på att själv skjuta en liten älgtjur. Det var hundföraren Merja Jansson som med sin spetshund var inblandad när tjuren stöttes fram mot Bengts torn och blev träffad av ett välriktat skott. Merja är väl införstådd med att jakt kan vara farligt. Hennes make blev nämligen förra året i samband med skyddsjakt träffad av blixten och avled direkt.

Skåneungdomarna fick inte förmånen att själva skjuta någon älg, men fick ändå lära sig det som är intimt förknippat med älgjakten – att bärga hem älgen, passning och flåning mm. Ungdomarna fick högsta betyg av Eva Forsgren och gjorde därför bra reklam för vår länsförening.

Skånes ungdomsläger i allhelgonaveckan är nästa del i utbytet med Värmland. Två ledare och fem ungdomar från Värmland kommer att delta. De kommer då att få stifta bekantskap med drevjakt på rådjur och hare med stöthund, med trampjakt på hare samt uppflogs- och skymningssträckjakt på änder.

Bildgalleri: