21 jaktintresserade ungdomar på samma jakt!

lördag, 21 januari 2012

Jägareförbundet Skåne och Osby naturbruksgymnasium har nyligen inlett ett samarbete bl.a. för att få fler ungdomar intresserade av jakt och viltvård.

Onsdagen den 18 januari hade vi vår första gemensamma aktivitet, en fasan och harjakt för ungdomar i åldern 15-25 år. Det var tredje årseleverna som går jakt och viltvårdslinjen på Osby naturbruksgymnasium som stod för planeringen och organisationen av jaktdagen.

Vilket de gjorde väldigt bra!

Det var stort intresse av jakten, det var full anmält, tio skyttar och en apportör.

Dagen började med att alla hälsades välkomna och sen gick jaktledaren igenom dagens upplägg och säkerhetsregler. Efter samlingen placerades skyttarna ut på sina platser och dagens jakt blåstes igång. Såtarna gicks igenom med hjälp av spaniels och retrievers. Några fasaner flög ut och spänningen höjdes. Plötsligt kom det en hare springandes i full fart ut ur snåret.

Dagens väder var lite grått men vi klarade oss ifrån både regn och blåst som tur var. Klockan halv ett bjöd de tre matansvariga eleverna oss till bords. Då blev det en värmande lunch innan det var dags för eftermiddagens tre såter. När drevfolket gick i terrängen som var tätast och blötast kom plötsligt ett vildsvin förbi passerandes.

Dagen avslutades med en traditionell viltparad och summering av dagen. Det var en trevlig och lyckad dag.

Vi hoppas på ett fortsatt samarbete framöver!

Louise Larsson

Jaktvårdskonsulent syd