Lodjursspårning i Skåne

måndag, 30 januari 2012

Krister Henriksson från Jägareförbundet Skåne är ofta anlitad som rovdjursspårare i länet. Här kommer rapporter från lodjursspårning:

Jag har fått denna info från Grimsö angående lodjuret Erik som uppehållit sig en tid i NO Skåne och NV Blekinge. Vi spårade  på honom en mil i början på veckan. Det startade med att jag fick rapport om ett lodjur där observatören inte kunnat se något halsband på djuret. Jag misstänker ändå att det var Erik som han sett. Vi hittade spillning så DNA-svar om det var Erik kommer under försommaren. Tyvärr så tystnade Eriks sändare den 21 december, men det har kommit flera rapporter på observationer på honom efter detta datum.

Angående lodjuret med rött halsband som såg på Vanås, så skriver Gustav Samelius Grimsö följande: Det var troligtvis George som sågs vid Vanås (en hane som höll till på gränsen mellan norra Halland och södra delen av Västergötland och som verkade bli ivägkörd av en ny hane där i fjol) – han märktes med en VHF-sändare med rött halsband hösten 2008 men det var fler djur än han som märktes med dessa sändare så det kan ju också vara något annat djur.

Angående den kanske i ert tycke långa spårningen (en mil) så berodde denna på att det fanns många lodjursspår inom ett visst område och då gäller det att spåra ihop eller spåra isär, här blev det ihop spårning. Alltså bara ett djur och inte två som kunde misstänkas.

Då jag pratade med Gustav S. så hade vi tankar om att Erik är en svag individ som försöker att etablera sig, men får stryk och måste söka nya område. Därför ser hans kringflackande liv ut som det gör. Erik är märkt i januari 2010.

Mvh/Krister