Barbro Börjesson gästade Skåne och mentaltestade hundar

måndag, 18 juni 2012

Det har blivit tradition att Barbro Börjesson och hennes trogne ”vapendragare” P-O Eriksson kommer till Jägareförbundet Skåne i mitten av juni för att mentaltesta hundar. Aktiviteten inleds med att Barbro under en kväll föreläser om bakgrunden till testet, hur det är upplagt och varför det kan vara intressant att testa sin hund.

Mentaltesterna genomfördes i år under tre testdagar, 15-17 juni. 8 hundar testades respektive dag, vilket innebär att totalt 24 hundägare nu har fått sina hundars ”pussel av egenskaper” kartlagda.

Man kan som betraktare inte låta bli att imponeras av Barbros och P-O´s proffsiga arbete och deras mycket positiva synsätt.

Hundägarna fick se de testade hundarna visa upp sidor som varit tidigare okända. Att ha insikt om detta är av stor betydelse när man sysslar med hundar och hundträning. Barbro avslutar testet med individuell utvärdering med kommentarer till respektive hundägare och ger råd inför hundens fortsatta utveckling.

Nytt för detta år var att några av Skånes duktiga jakthundsinstruktörer fick möjlighet att ”gå parallellt med Barbro och P-O” för att ”PRYA” i syfte att på sikt få fram arvtagare till Barbro med behörighet att ”stå på egna ben” och genomföra mentaltester. Detta ”försök” utföll mycket postivt. Man måste dock ha klart för sig att det krävs en speciell fallenhet och mycket stor hunderfarenhet innan man blir ”färdig mentaltestare” och det är verkligen inte lätt, för att inte säga omöjligt, att efterlikna hennes fantastiskt positiva personlighet.

Bildgalleri:

Bilder Malena Östergren