Det går fortfarande att viltrapportera för jaktsäsongen 2011/2012

torsdag, 5 juli 2012

Rapport för Samverkansområde Syd över viltrapporteringen av övrigt vilt för jaktsäsongen 2011/2012

Lägesrapport Viltövervakning 2012-07-02 SO Syd

Fyra län har redan nu högre täckningsgrad än förra årets slutresultat. Viltdata kommer att vara öppet för rapportering ett bra tag till. Det vore bra om vi alla kan göra en kraftansträngning för att öka inrapporteringen så att alla län kommer över förra årets resultat.

Jag har tittat på avskjutningen på några arter och kan konstatera att vildsvinsstammen inte riktigt har återhämtat sedan de kalla, snörika vintrarna 2009/2010 och 2010/2011. Den senaste säsongen som bjöd på en höst med gott om ek- och bokollon följt av en mild vinter och senare en mild och torr vår har däremot lett till att vildsvinens föryngring gått mycket bra. Vi kan vänta oss en mycket stark stam av vildsvin under kommande jaktår.

Avskjutningen av rådjur har ökat i nästan alla län i SO Syd för första gången på över 10 år, samtidigt som rävavskjutningen minskat i alla län, förutom Skåne, som har legat på ungefär samma avskjutningsnivå de senaste fem åren. Detta tyder på att rävstammen har gått ner vilket gett rådjursstammen en chans att återhämta sig.

Rapportera er avskjutning via nätet, snabbt och effektivt.

För mer info se http://www.viltdata.se/avskjutningsrapporten/

Bästa hälsningar och trevlig sommar,

Thomas Ohlsson, viltövervakningsansvarig SO Syd

Nerladdningsbara filer