Rekorddeltagande på årets vildmarksläger

söndag, 29 juli 2012

Jägareförbundet Skåne genomförde under veckoslutet 21–22 juli för andra året i följd ett vildmarksläger för ungdomar i åldern 10-15 år.

Förra årets läger genomfördes under ihållande regn. Vissa menade därför att det var en chansning att förlägga lägret till samma veckoslut d v s mitt i ”fruntimmersveckan”. Turligt nog så trodde inte kurschefen, vår nya jaktvårdskonsulent Louise Gårdefalk, på sådant skrock. Hon fick rätt  – det blev perfekt kursväder, inget regn, svag vind och stundtals t o m lite solsken.

Intresset för årets läger var mycket stort, så stort att vi fick göra begränsningar i antagningen. 41 st blev det slutliga antalet antagna ungdomar. Vi hade ytterligare ett tiotal på reservlista.

Vildmarkslägret genomfördes i naturskön miljö, på Fulltofta strövområde, mitt i Skåne.

Jägareförbundet Skånes ungdomsgrupp hade naturligtis gjort en noggrann utvärdering efter förra årets motsvarande läger, vilket bl a  innebar att vi hade kompletterat med fler tält, militära 20-mannatält för övernattning och dessutom med ett par partytält för ”köksbestyr” och en ”Baja-Maja”.

Tanken var ”köra” ungefär samma programinnehåll som föregående år eftersom alla ungdomarna då var mycket nöjda. Nu blev det inte riktigt så. Skånes bågskyttar fick nämligen förhinder eftersom det samma helg genomfördes en tävling för bågskyttar på annan ort. Istället kompletterades programmet med en sportfiskestation och en ”överlevnadsstation”. Detta innebar att ungdomarna, som indelades i grupper med 5-6 i vardera, under dagarna fick passera stationer med följande innehåll: Sjukvårdstjänst – 1.a hjälpen, Överlevnad – göra upp eld och allemansrätten,Luftgevärsskytte, Fiske – kastteknik med flugspö, Kanotpaddling i Ringsjön, ”Vilda lådan” – lära sig känna igen skinn, horn, spillning mm från olika skånevilt, Hundkunskap – grundlydnadsträning av hund, viltspårning och apportering samt hur man beter  sig när man träffar en obekant hund.

Lägervistelsen startade naturligtvis med att man fick hjälpas åt med att resa sina respektive militära förläggningstält. Dessa skulle ju sedan också tas ner och packas ihop innan man fick åka hem.

Det där med maten är som bekant också viktigt för oss skåningar, unga som gamla. Jägareförbundet ställde därför 2 nyskjutna vildsvin till förfogande. Omhändertagande av dessa, att flå dem, stycka dem och grilla dem blev till en viktig och spännade upplevelse under lägervistelsen. Att ungdomarna uppskattade grillbitarna behövde man inte tvivla om. Det blev inte den minsta bit kvar efter lunchen dag 2.

Vad tyckte då ungdomarna om lägret? Alla utan undantag tyckte att det hade varit två mycket omväxlande och spännande dagar trots att nattsömnen nog för flertalet av dem hade varit ganska minimal. Många ville redan nu anmäla sig till nästa års motsvarande läger.

Avslutningsvis ett stort tack till ungdomsgruppen bestående av Louise Gårdefalk (huvudansvarig), Bengt Edqvist, Jörgen Jönsson, Sven Jönsson, Eskil Larsson, Elin Ottosson, Bengt Nilsson, Lars Jönsson, Eddie Ellman, eleverna från Osbygymnasiet Sebastian och Bror, sportfiskarna samt inte minst till familjen Lautrup med matmamman Pia, pappa Hans och sonen Christian.

Ett tack även till sponsorerna Jägareförbundet Syd, Friluftsfrämjandet, Naturbruksgymnasiet i Osby, Jakt & Friluftsgården, Jakt & Fritid i Nöbbelöv, Aimpoint och fiskefamiljen Leck.

Bildgalleri: