Eva satte killarna på plats på bockajakten

måndag, 20 augusti 2012

Jägareförbundet Skåne arrangerar årligen ett antal utbildningsjakter medlemmar. Huvudmålgruppen är ungdomar och nya jägare. Ambitionen är att försöka spegla ett antal olika jaktformer under årets utbildningsjakter.

Veckoslutet 18-19 augusti genomfördes en pyrsch/vakjakt i trakten av det i pressen ofta omnämnda Quigong-templet Yangtorp.

11 st jägare deltog i jakten, 10 st på Jönstorp och 1 st på Kyllingaröd, 1 tjej och 10 killar. Före jakten genomfördes ett inskjutningspass på Södra Gärds skjutbana i Degeberga, träffbildsskjutning först på precisionstavla och sedan på rådjursfigur. Skyttarna sköt utan undantag mycket bra, fina träffbilder. Efter inskjutningpasset inkvartering i Degeberga stugby, genomgång av jakt-PM, lottning av pass och därefter förflyttning till kvällspasset. Skyttarna satt mellan ca kl 1800 och 2100. Uno, Kjell och Gunnar svarade för jaktledning och utsättning av 10 skyttar på Jönstorp. Lasse tog med (1) skytt till Kyllingaröd. Under kvällen utväxlades diverse SMS-trafik med den deltagande tjejen. Reflektion ”hur fasen skall det gå att jaga när man är så fokuserad på sin mobil” Fel! Pang! Nu telefon från samma tjej – ”Jag har skjutit en bock. Den har gått ifrån platsen.” Snabbt ut till platsen (torn 44 vid ”linjehygget”). Bra redogörelse för vad som hänt, skottplatsen utpekad, blod på platsen. Uno med sin 7-månaders labbe gör eftersök. Direkt slutsats – dödsök – djuret kommer att ligga inom hundra meter, men besvärlig terräng, svåröverskådligt, mycket ris och jättehöga nässlor. Fia, labben, ivrig, tar spåret direkt och drar iväg. Djuret, en spetsbock påträffas efter ca 100 meters spårning i diverse krumbukter. Tveksamt om man hade hittat utan hund och samtidigt jättebra första spårträning för den lilla labben. Gunnar fick därför chansen att träna samma spårsväng med sin springerspaniel. Återsamling till Degeberga stugby där Lasse börjat förbereda korvgrillning. I väntan på att korven skulle bli färdig – instruktionsmässig passning av råbock utförd av skytten själv, Eva. Passningsmetod den av Torsten Mörner i Svensk Jakt förevisade tekniken med djuret upphängt i ett träd. Bra att jaktledare Uno är lång och kan hänga upp högt.

Lasses välgrillade korvar med specialsenap smakade kanonbra.

Uppsummering av vad som hänt på de olika passen. Många djur hade observerats/kunnat höras under kvällen: Eva hade fler bockar vid linjehygget som skällde och förde liv, bock synlig vid T 9, ”Tallet”, get vid T 3, rådjur och vildsvin vid T 29, ”Kristinehovsskiftet”, bock vid T 19, grävling vid ”bosses kulle”, T 15.

Kort, nästan ingen, nattsömn, revelj, frukost i stugorna. Avmarsch till morgonpasset kl 0430. Pass-sittning till kl 0730.

Inga skott på morgonen men en hel del observationer: sannolikt kronvilt vid T 9, gris och bock längst upp ovanför skjutbanan vid nya tornet T 34 B, ”Pauls torn”, stor galt vid T 29, skytten hann inte med i svängarna, bocken vid T 19 på nytt synlig, get hos Eva vid T 44.

Nöjda och något trötta jägare vid den avslutande summeringen konstaterade att man fått se och höra mycket vilt, att man kanske kunnat få ner fler djur om man valt att skjuta i besvärligt läge, men att man aldrig behöver ångra det skott som inte avlossats.

1 Comment to Eva satte killarna på plats på bockajakten

1. by Eva Asmundsson

On augusti 29, 2012 at 08:27

Super stort tack för en mycket trevlig och väl genomförd jakt. Hoppas vi ses nästa år igen med förhoppningen att även gubben får skjuta ngt då.Med vänlig hälsning, Eva & Asbjörn Asmundsson