Bildgalleri och reflektioner från Ungdomsjakten på Skarhult

tisdag, 9 oktober 2012

Sveaskog inbjuder årligen jaktintresserade ungdomar till en småviltsjakt i Skarhults kronopark.

Årets jakt genomfördes söndagen 7 oktober. Jaktvärden Skånes förre jaktvårdskonsulent Poul-Eric Jensen hälsade välkommen klockan 0900 och infomerade därefter kort om Skarhults kronopark, som ligger i Skånes hjärta och som är mycket viltrik.

Jakten är rubricerad som utbildningsjakt. Jaktledaren från Jägareförbundet Skåne, Uno Strand, engagerade därför deltagarna med ett antal frågor med kompletterade svar kring ”jaktens grunder”, t ex – var man väljer sitt pass, hur man beter sig på passet, vindens betydelse, vilka olika typer av hagelvapen och ammunition som är tillåtna. Säkerhetsfrågor och dagens jakt PM penetrerades också noga. En annan viktig utbildningsdel var den av Marie Strauss i anslutning till lunchuppehållet genomförda hundförevisningen, som innehöll praktiska spår- och eftersöksmoment.

Hur gick det då på jakten? Jodå, man kan inte klaga, sex skott avlossades och fyra harar fick plikta med sitt liv. Filip Olsson sköt tre stycken och Gustav Sandin en. Det gavs härutöver möjlighet att beskåda en stor mängd vilt, flera dovvilt, en kronhjort (spetshjort), ett flertal vildsvin och två rävar. Det är därför lite underligt att endast sex unga jägare hade anmält sig till detta förnämliga utbildningstillfälle. Jakten var ju helt gratis och det bjöds på mat och dryck, grillad korv och läsk.

En reflektion inför nästa års motsvarande jakt är att vi skall testa med att marknadsföra jakten även på Facebook och med massutskick via SMS till våra ungdomar.

Det kom ett mail efter jakten från pappan till två av de deltagande ungdomarna:

Hej Uno,

Ett varmt tack till Jägarförbundet och Sveaskog för en fin utbildningsjakt på Skarhult!

Två av mina tonårssöner, Johan 17 år och Filip 15 år, deltog i söndagens utbildningsjakt för ungdomar på Skarhult. Själv var jag med som funktionär, så att en av dem kunde uppsiktsjaga med mig. Vi fick en fin dag i skogen och ungdomarna fick känna på hur det är att vara en del av ett jaktlag.

Rent praktiskt fick de se hur jakten gick till och hur passningen efteråt skulle ske. I samband med lunchen fick de också prova på spårning med hund.

Mina grabbar var rent saliga när de kom hem, inte minst för att Filip som uppsiktsjagade tillsammans med mig lyckades skjuta tre harar själv.

Bästa hälsningar

Dag Olsson

Aslutningsvis ett stort tack til Sveaskog och till dagens jaktvärd Poul-Eric Jensen. JF Skåne välkomnar ett utökat samarbete framöver.

Fredrik Jönsson Skånes jaktvårdskonsulent var flitig med kameran under dagen. Nedan ett bildgalleri från jakten:

Bildgalleri: