Lyckad ”andjakt för alla” trots skitväder

tisdag, 9 oktober 2012

Jägareförbundet Skåne arrangerar årligen ett antal utbildningsjaktet med inriktning andjakt.

Ambitionen är att nya jägare, ca 10-12 per jakttillfälle skall få sina första lärospån kring det här med andjakt.

Det ges härutöver tillfälle för ett antal hundekipage att skaffa sig erfarenhet i praktisk apportering.

I år har två av dessa utbildningsjakter avverkats. Märkligt nog med samma antal fällda änder – 44 st vid varje tillfälle.

Den senaste jakten genomfördes 4 oktober i ”riktigt ankeväder” d v s ihållande regn och blåst.

Humöret hos de deltagande jägarna och apportörerna var det dock inget fel på.

En av de deltagande apportörerna, Tina Persson, platsar i Jägareförbundets projekt ”jakt för alla”. Hon är sedan barnsben rullstolsbunden.

Vi hade inte gjort några speciella anpassningsåtgärder för henne vid jakten. Vi vet ju att hon är en ”tuff böna”, van att klara av svårigheter.

Den ihållande vätan senaste ankekvällen gjorde dock att Tinas permobil ”fick fukt i systemet” och pajade. Tuff som hon är så löste hon naturligtvis sin apporteringsuppgift ändå även om det krävdes lite hjälpande handkraft när permobilen skulle flyttas.

Läs utdrag ur hennes bloggreflektioner efter jakten:

Inför kvällssträcket chockade jag mig själv nästan och tog ut Tumla. Teddy fick hänga med som säkerhet. Hon var tyst och fin men har lite myror i kroppen. Inte för att hon vill iväg utan mest för att det blir tråkigt att vänta, hon vet ju inte vad hon väntar på ännu. Hon markerade en and som hamnade en bit ut i vattnet. Det var svårt att se nedslaget riktigt men jag chansade och lät henne gå. Det var ingen tvekan och hon brakade genom vassen och en stund senare kom hon med anden. Hon lämnade inte i hand men jag får skylla mig själv som knappt har tränat med vilt. Efter satt hon tyst och snäll men började till slut frysa så mycket att hon fick hoppa in i bilen till varma filtar. Neoprenväst är beställd så hon ska inte behöva frysa på fler jakter.

Regnet vräkte ner och när vi skulle gå till ett ställe på ett eftersök på en and med Teddy så dog min permobil. Jodåsåtteeeh…den fick puttas tillbaka till samlingsplatsen. Den är lagad nu igen men oj vilket ståhej det blev…så kan det gå när inte permobilen är gjord för att tåla väder och vind. Vill ha terrängpermobil!

Trevlig jaktdag och extra härligt med Tumlas första and!

Tina Persson