”Jakträv”, räv och ungdom på samma bild

tisdag, 20 november 2012

I mitt ”tidigare liv” hade jag bland annat ansvar för hemvärnet i Malmöhus län. Vi hade då en gammal hemvärnschef som för länge sedan (10 år)passerat åldersgränsen för att stå kvar i befattning. Problemet var att han till inget pris ville avgå från sin befattning. Jag lyckades dock prata med honom och fick honom att lämna över hemvärnschefsposten till en yngre förmåga. Jag fick dock gå med på hans villkor som var att han (80 år gammal) istället fick bli ungdomsledare. Mannen i fråga hade mycket god hand med ungdomar och fungerade under en begränsad tid väl i sin nya befattning.

Vad lär vi oss då av detta? Jo att det inte är den fysiska åldern utan det ungdomliga sinnet och sättet att vara som gör att man kan fungera i umgänget med sin omgivning.

Lars Bengtsson fick härom året representera Skåne när Jägareförbundet skulle spegla ”jaktens själ”. Lars medverkade i helgen i en småviltsjakt i Ystad och hade då med sig sin dotters bonus-son för introduktion i ”jaktens mysterier”. Ett bra initiativ som borde efterföljas av fler av oss jägare.

På bilden ser vi ”jägarräven” Lars med en av de två skjutna rävarna samt en ung och stolt Elias.