Johan sköt sin första bock på Vitemölle

lördag, 10 november 2012

Jägareförbundet Skåne genomförde under allhelgonaveckan sitt traditionella ungdomsläger, torsdag till söndag.

Årets läger hade lockat många deltagare bl a fyra ungdomar och en ledare från Värmland som del i ett kommande älgjaktsutbyte.

Den begränsade förläggningskapaciteten på Fulltofta gjorde att ungdomarna i år fick inkvarteras på Ravlunda skjutfält. Detta passade alldeles utmärkt eftersom den första utbildningsjakten genomfördes på ”grannmarken”, Vitemölle strövområde. Själva jakten föregicks av säkerhetsgenomgång med tillhörande illusorisk vapenverkansskjutning mot ett vitkålshuvud. Sprängkraften hos hagelskottet är imponerande. Vitkålsbitarna som blev kvar efter skott hade kunnat användas som pizzasallad.

Jaktledningen hade all anledning att vara nöjd med de deltagande jägarna. Allt påskjutet vilt fanns med på den avslutande viltparaden, alltså inga skadskjutningar.

Bland deltagarna märktes tre jägare som nyligen tagit jägarexamen och startat sina jaktliga karriärer nämligen lillebror Filip Olsson (15 år), storebror Johan (17 år) samt pappa Dag (uppsiktsjägare). Dessa tre har deltagit vid två tidigare utbildningsjakter. Filip har vid dessa jakter skjutit ett rådjur och flera harar till skillnad mot Johan och pappa Dag som hittills blivit lottlösa. Vid Vitemöllejakten hade dock turen kommit till storebror Johan, som sköt en kanin och dessutom en grann råbock med sex taggar. På bilden nedan syns en nöjd ung jägare, Johan 17 år med sin första bock.

Johan Olssons första bock

Det kom också ett mail från grabbarna efter lägret med följande innehåll:

På första såten sköt Johan en kanin och sitt första rådjur, en bock med sex taggar. Vilken start på ungdomslägret! Sedan fick vi prova på ankjakt och klappjakt på hare. Bra jakter, god mat, bra boende och engagerade ledare gör att vi gärna kommer tillbaka till nästa års ungdomsläger. /Johan och Filip

Detta lilla referat har till största delen handlat om ”familjen Olsson”. Jag vill dock passa på tillfället att tacka alla övriga deltagande ungdomar för mycket goda insatser under lägret. Det finns all anledning att se framtiden positivt an med sådana ungdomar som arvtagare.

Ett stort tack också till kursledarna Bengt Edqvist och Louise Gårdefalk med medhjälpare. Er (vår) lön är deltagarnas uppskattning efter lägret. Läs här den avslutande kursvärderingen.

Nerladdningsbara filer

2012 sammanställning av utvärdering jaktläger 2012
Titel: 2012 sammanställning av utvärdering jaktläger 2012 (0 click)
Rubrik:
Filename: 2012-sammanstallning-av-utvardering-jaktlager-2012.pdf