Nöjda deltagare vid årets ungdomsläger

måndag, 12 november 2012

Reflektioner från deltagarna vid Ungdomslägret på Ravlunda

Jägareförbundet Skåne anordnade traditionsenligt ett ungdomsläger under allhelgonaveckan.

Ansvariga för lägret var jaktvårdskonsulent Louise Gårdefalk och länsungdomsledaren Bengt Edqvist.

Årets läger blev mycket lyckat vilket framgår av nedanstående reflektioner från de tre deltagande tjejerna.

Den 1 november anlände 16 ungdomar till Ravlunda militäranläggning med ett varmt bemötande. Vi var förväntansfulla inför en helg fullspäckad med jakt. Vi skulle ha 3 jakter, en drevjakt på Vitemölle, en uppflogsjakt och skymningsjakt på änder i Agusa vilthägn, samt en klappjakt på hare i Svalöv.

Dag 1, 2/11 – Uppstigning 06.00 eller revelj som de stod på våra informationsblad. Efter frukosten blev det genomgång av jaktledaren Uno Strand, angående dagens första jakt på Vitemölle. Alla var fulla av förväntan när vi hoppade av bilarna i Vitemölle.

Jakt 1- Vädret var utmärkt och jaktlyckan god. Alla verkade nöjda när slutsignalen löd efter andra och sista såten. Detta var inte konstigt eftersom vi hade fällt 3 rådjur, 4 kaniner och 3 harar.

Efter samling och kort sammanfattning av förmiddagens jakt, fick vi instruktion av ledarna om hur man passade djuren. Därefter var det vår tur att ta över kniven.

Jakt 2- Efter en god lunch färdades vi kl. 14.00 i riktning mot Agusa vilthägn, där två sorters andjakter skulle arrangeras. Först var det en uppflogsjakt där vi fick uppleva att jaga under öppen himmel. Kl 16.15 gick vi ännu en gång till våra pass vid Svansjön för att påbörja skymningsjakten.

Efter en mycket trevlig och givande dag med kunniga ledare och duktiga hundar återvände vi till Ravlunda för att värma oss med en god gulaschsoppa. Praktikanten Oskar Rask Olsson kan inte bara värma soppan raskt utan även göra ett fyndigt jaktquiz, vilket vi fick lösa på kvällen. Det var inte de lättaste men de tre lyckliga vinnarna tilldelades fina priser.

Dag 2, 3/11 – Ännu en dag med tidig uppstigning. Klockan 7.15 hoppade vi in i bilarna för en 1,5 timmars färd mot Svalöv-Weibull. Väl framme inleddes klappjakten på hare med jakthorns musik som spelades av Hertmut Schüsler. Under dagen skulle vi jaga av fyra såtar, där de fanns gott om harar. Det sköts sammanlagt 19 harar och nästan alla fick chans att skjuta, vilket var roligt. Jakten avslutades med en viltparad med jakthornsmusik för att hedra de skjutna hararna. Efter detta blev de passning av hararna och sedan färdades vi till Svalöv Golfklubb för förtärning. Vi bjöds på en mycket god ärtsoppa med pannkakor och kaffe till efterrätt. Vi vill tacka alla på Svalöv-Weibull för en mycket trevlig jaktdag.

Överlag har hela lägret anordnats mycket bra och det har varit roligt att träffa andra jaktintresserade ungdomar. Fem av helgens deltagare kom från Värmland, vilket var väldigt trevligt att lära känna människor från andra delar av Sverige. Det var Intressant att höra hur jakten skiljer sig i Värmland mot hur vi har det i Skåne. Vi vill slutligen tacka alla som varit med och hjälpt till och anordnat dessa otroligt lärorika och roliga dagarna! Stort TACK!

Caroline Larsson, Linnea Frisk och Hedda Andersson
Nöjda läger deltagare