Kunniga och inspirerande lärare på rovdjursspårningskurs

tisdag, 19 februari 2013

ROVDJURSSPÅRNING

2013 rovdjursspårarnaVargspår? Lodjursspår eller rent av hundspår? Frågorna var många när jaktvårdskonsulent Benny Nilsson och länsstyrelsens specielle man för rovdjursspårning, Krister Henriksson, höll spårkurs på Borgen i Osby söndagen den 17 februari. Elever var en intresserad och engagerad grupp styrelseledamöter från såväl länsföreningen som jaktvårdskretsarna.

Under förmiddagen fick vi en teoretisk genomgång av Benny Nilsson om de speciella kännetecknen hos de stora rovdjurens spårstämplar liksom deras gångarter samt hur rovdjuren attackerar och dödar sina byten. Det sistnämnda är viktigt inte minst då det gäller att bestämma om till exempel ett får dödats av varg. Skillnad i avtryck mellan fram- och baktassar liksom hur spårstämplar kan variera beroende på det underlag där de avsatts fick vi lära oss.

Som det slumpade sig såg eftermiddagen ut att bjuda på ett riktigt skarpt läge. Krister Henriksson blev nämligen kallad att inspektera en älg som skulle ha dödats av varg. Vi väntade med spänning på att Krister skulle komma tillbaka för att sedan lotsa oss till valplatsen. Men tyvärr efter besök på plats kunde Krister konstatera att älgen inte dödats av varg.

Eftermiddagen blev ändå lärorik och intressant. Lars-Henning Strand hade någon dag innan funnit lodjursspår utanför Sibbhult och dit begav vi oss för att på ort och ställe se hur spåren såg ut i snö.

Spåren följdes några hundra meter så att vi verkligen fick klart för oss hur djuret rört sig och ibland stannat upp. Vi fick också veta att lodjur sätter sina tassar spår i spår så att även den tränade observatören kan missta sig på antalet djur.

Såväl Benny Nilsson som Krister Henriksson underhöll oss med berättelser om sina kontakter med allmänheten om dess observationer av förmenta vargspår. I de allra flesta fall visade sig spåren dock komma från hund.

Stort tack till våra kunniga och inspirerande lärare Benny Nilsson och Krister Henriksson för en lärorik söndag.

Cai Inge Holm