Kurser i rävlock.

tisdag, 26 februari 2013

Under förvåren har Jägareförbundet Skåne genomfört kurser i konsten att locka räv på olika platser i Skåne. Den 25 februari var en kurs förlagt till MVF i Malmö. Under eftemiddagen hade de femton deltagarna ett teoripass och övningar i konsten att locka räv med olika lockpipor och annan utrustning, samt konsten att välja lämpliga pass. Ledare var Sven-Erik Harrysson, som har mångårig erfarenhet i ämnet.

Vid halv fyratiden var det dags att förbereda sig för kvällens praktiska tillämpningsövningar. Hälften av deltagarna fick lottat pass på Malmöområdet och den andra hälften vid Sturup. Det blåste snåla ost-nordostliga vindar och vi hade valt ut lämpliga pass med hänsyn till detta. Förhoppningarna var stora, eftersom vi lokaliserat räv till alla de områden där passen valts. Det var ganska molnigt och vi satte därför sluttiden till kl 18.00.

Vid återsamlingen på Kvarnbygården presenterade Lars Dorén från Skanör en fin hanräv på 8 kg, som han lockat in till c:a 25 meter vid pass nr 1 på Almåsa.

Bild: Rävskytten Lars Dorén (nr 2 från vänster) och kurskamraterna Joacim Anderson, Marco Ljungkvist och Ola Svensson

Text o foto: Lars G Truedsson.