Premiär för stycknings- och matlagningskurs

tisdag, 19 februari 2013

Matlagning

Torsten Mörner och Lennart Vollmer hade kallat till ”Stycknings & Matlagningskurs” 14-15 februari. De utlovade en inspirerande kväll för att ta hand om vildsvinet när det är skjutet med grunderna i kött hantering samt grov- och finstyckningens ädla konst och härutöver en eftermiddag på Östarps Gästgivaregård för att tillaga ett par riktigt goda vildsvinsrätter.

Läs vad Cai-inge Holm, som kursdeltagare tyckte om kursen:

Vi var några glada amatörer och jägare som hade samlats hos Borgeby Fågel & Vilt torsdagen den 14 februari för att under Torsten Mörners ledning först få teoretiska kunskaper om kött och kötthantering för att senare få lära oss att finstycka vildsvin. Påföljande dag samlades vi hos Lennart Vollmer på Östarps Gästgivaregård för att tillreda två rätter av vildsvin.

Torsten Mörner inledde första kvällens övningar med att på ett lättförståeligt och informativt sätt föreläsa om betydelsen av att hantera djurkroppen på ett hygieniskt korrekt sätt. Kravet på god hygien gäller från djuret skjutits i fält tills det styckats och är klart för konsumtion.

Efter teoriavsnittet fick vi se hur Torsten Mörner finstyckade ett vildsvin medan han hela tiden kommenterade de olika momenten i arbetet och gav oss möjlighet att ställa frågor. Flera av oss, styrkta av egna erfarenheter, utgick säkert från att finstyckning var enkelt hantverk. Men sanningen avslöjades redan när Torsten ställde frågor kring styckningsdetaljer som fransyska, rostbiff m.m. och inte minst när vi på egen hand fick stycka två vildsvin. Men under Torstens uppmuntrande ledning hade vi snart gjort jobbet och två prydliga högar med finstyckat kött tornade upp sig .

Det styckade köttet fanns på plats i Östarps Gästgivaregård när vi på eftermiddagen den 15 februari samlades där för att under Lennart Vollmers ledning göra dels järpar på vildsvinsfärs med plommongräddsås och dels grillad ytterfilé av vildsvin med murkelsås och rotfrukter som tillbehör till båda rätterna . Enligt Lennart visade vi elever både kunnande och färdigheter i köket . Vid den gemensamma avslutande middagen kunde såväl elever som våra instruktörer konstatera att maten var vällagad och god.

Vi som deltog i kursen var eniga om att styckningskursen under Torsten Mörners ledning givit oss värdefulla kunskaper och insikter i styckningskonsten. De många råden och tipsen från Lennart Vollmer under matlagningsavsnittet liksom diskussionerna med honom om tillagning av kött och vad därmed sammanhänger har tvivels utan gjort oss till insiktsfullare kockar än vi var innan kursen.

Vi tackar Torsten Mörner och Lennart Vollmer för en mycket trevlig och informativ kurs och rekommenderar därför gärna densamma.

Cai Inge Holm

2 Comments to Premiär för stycknings- och matlagningskurs

1. by Anders Swahn

On februari 24, 2013 at 09:40

Som en av deltagarna på kursen kan jag bara instämma. Det här är en kurs som man bara måste rekommendera!

2. by Uno

On februari 24, 2013 at 10:07

Anders!
    Trevligt att du tycker så.
    Hoppas din familj får nytta av dina nyvunna kunskaper:-)