JAQT Skåne gästade Söderåsens Shooting & Events den 10 mars.

fredag, 1 mars 2013

2013 JAQT filmsimulator

Arbetsgruppen JAQT besökte filmskyttebanan den gångna helgen. På denna inomhusbana skjuter man med sitt eget klass 1 vapen, det finns även vapen att låna, men jag rekommenderar starkt att använda sitt eget om man har möjlighet.

Med skarp övningsammunition skjuter man på en film med sekvenser av olika vilt. Du kan välja mellan en rad övningar, exempelvis promenerande hjortar, springande hjortar, hjortdjur i skog eller på äng, vildsvin i snö, vildsvin i skog, rävar, afrikanskt vilt på savann osv. Avståndet till duken är ca 25 meter, men det visuella avståndet till viltet ligger mellan 25 – 100 meter. Kulorna fångas upp av en flera meter tjock vall av gummikulor

Allt känns väldigt realistiskt och ger god övning i att bedöma när det är skottläge och att öva framförhållning. Man får se djur filmade i sin rätta miljö och i rörelse, vilket är bra när man är ute på riktig jakt för att kunna göra bedömningar om skjutbarhet.

Efter avlossat skott visas var skottet tog så att du genast får bekräftat om du siktat rätt eller inte.

Det är otroligt nyttigt att lära känna sina egna begränsningar och när man bör avstå från att avlossa skott, istället för att chansa. Denna viktiga insikt gör att jag tror att det kommer göras färre felskjutningar under riktig jakt.

På Söderåsen har man möjlighet att köpa till instruktörshjälp, på så sätt kan man snabbare förbättra sitt skytte och sedan också öva på ett mer rätt sätt.

JAQT arrangerar tjejskytte på Söderåsen för medlemmar i Jägarförbundet den 10:e mars, denna dag är dock redan fullbokad och vi har redan en kö till avbokningar och eventuellt ytterligare en skyttedag.

Vi ser fram emot att se er! Ni blir inte besvikna, det lovar jag.

Carina Fridh

JAQT Skåne

1 Comment to JAQT Skåne gästade Söderåsens Shooting & Events den 10 mars.

1. by Thobias Ahlbin

On mars 10, 2013 at 09:56

Lycka till idag!
    Ni kommer ha riktigt skoj idag vill jag lova.
    Jag ser fram emot nästa skjuttillfälle 😉