Lyckad start på steg 1 kursen för jakthundsinstruktörer

söndag, 14 april 2013

Under två veckoslut i april genomförs i Degeberga stugby en kurs syftande till att få fram nya jakthundsinstruktörer, steg 1. Kursen genomförs enligt Svenska Jägareförbundets kurskoncept som bygger på Barbro Börjessons utbildningsfilosofi – ”de fyra stegen”.

Nytt för året är att kursledningen i sin helhet kommer från Skåne. Kurschef är Marie Strauss, som till sin hjälp har Marieth Johansson och Carina Hansson. Samtliga tre har med goda vitsord avverkat alla stegen i Jägareförbundets instruktörsutbildning för jakthundsinstruktörer och är följaktligen behöriga själva att utbilda nya hundinstruktörer. I kursledningen ingår ytterligare en tjej, Susanne Gustavsson som hjälpinstruktör.

Huvuddelen, 9 st av de 10 eleverna kommer från Skåne. Den resterande från Småland. Könsfördelningen bland eleverna är inte lika ojämn som den i kursledningen eftersom fem är tjejer och fem är killar.

Kursinnehållet första helgen var komponerad med en lagom blandning av innesittande teori och praktikövningar utomhus med hundar.

Det blev sannerligen ingen spilltid på kursen. De två kvällarna ägnades nämligen åt grupparbeten.

Bildgalleri:

4 Comments to Lyckad start på steg 1 kursen för jakthundsinstruktörer