Den här kursen hade fler behövt gå!

onsdag, 1 maj 2013

Jägareförbundet Skåne genomförde söndagen 28 april en kulvapenkurs på Södra Gärds vackert belägna skjutbana i Degeberga.

Kursledare var den suveränt vapenkunnige Anders Hjortenbrink. Åtta förväntansfulla ”killar/gubbar” och en tjej hade mött upp till kursen för att lära sig mer om kulvapnets funktion, om handhavande och service samt tillpassning, inskjutning och montering av kikarsikte på eget vapen. Nytt för året var att det även gavs tillfälle att skjuta på lite längre avstånd, 200 och 300 meter, inte för att härigenom uppmana jägarna att avlossa skott mot vilt på dessa avstånd utan istället för att belysa avvikelserna i träffläge jämfört med skjutning på jägarmässiga håll. Vinden har som bekant också större inverkan på dessa längre avstånd.

Kursdeltagarna var mycket nöjda efter genomförd kurs och konstaterade ”att den här kursen hade fler behövt gå!”

Bildgalleri: