Senaste skyttetrenden

tisdag, 21 maj 2013
Av: admin

Det börjar etablera sig ett antal skyttebiografer i Sverige vilket öppnar nya möjligheter för träningsskytte. Självfallet tycker vi i Jägareförbundet att detta är något som är värt att bevaka. Därför följer nedan reportage från två olika besök på olika anläggningar i Skåne.

SKYTTEKVÄLL MED LUNDAKRETSEN

Det var många skjutglada och intresserade jägare som tog tillfället i akt att prova den nya skjutbiografen hos Jakt & Skytte i Staffanstorp. Kretsen hade hyrt bion

den 14 maj och lät sina medlemmar gratis prova på faciliteterna. I väntan på att med egen studsare och skarp ammunition testa sin skjutförmåga i de olika jaktliga situationerna i biografen erbjöds simulatorskytte med laservapen.

Diskussionens vågor gick höga och stämningen var på topp bland alla de som kom denna kväll. En och annan elak kommentar hördes också från åskådarna

som kunde följa hur skyttarna lyckades eller misslyckades med att fälla grisar, hjortar, björnar m.m. Majoriteten var enig om att om man bara skjuter vid sådana situationer när man skulle avlossat skott i ett verkligt läge så är skjutbiografen ett förträffligt medel att förbättra sin skjutskicklighet och omdömesförmåga. I stridens hetta lät sig dock mången lockas att skjuta i riktigt svåra lägen med förväntat resultat – bom eller skadskjutning.

Ett stort tack till Jakt & Skytte i Staffanstorp för en lyckad och lärorik kväll.

Cai Inge Holm

Styrelseledamöter besöker Söderåsens Shooting & Events

Jägareförbundet skånes styrelse har sedan en tid tillbaka fått en inbjudan till Söderåsens Shooting av Carl-Wilhelm Stiernblad för att kunna se hur konceptet skjutbiograf skulle kunna komma jägarna till godo som ytterligare ett komplement när det gäller träningsskytte. Det var ett gäng entusiastiska ledamöter och vår konsulent med skytteansvar som slöt upp kvällen den 13:e Maj för att se vad det här med skjutbiograf kunde vara. Carl-Willhelm hälsade oss välkomna och förklarade konceptet för oss. Vi hade ju redan tidigare fått klart för oss att här skjuter man med eget vapen av valfri kaliber och det är riktiga skott som avlossas. Vi fick möjlighet att ställa lite frågor och var nog främst intresserade för av att se om vi kunde hitta ingångar för vår redan etablerade skytteverksamhet inom Jägareförbundet. Efter frågestunden var det dags för halva gänget att göra sig redo för att prova på riktigt.

Med skytte mot filmade jaktsekvenser blev det hela mycket realistiskt och det var trevligt att få skjuta med sitt eget vapen. Man kan väl konstatera att det blev en hel del skott avlossade under kvällen och att det var oerhört nyttigt. Självfallet blev det en del skott som aldrig skulle lossats i en riktig jaktsituation och det visade sig också med en brutal tydlighet vad som skulle blivit följden om man lossade den typen av skott. Själva skytteformen gav flera olika möjligheter att träna situationer och man fick bra träning i att se var ens gränser gick och en chans att avgöra när man sköt efter sin förmåga och när det blev mer chansartat.

Alla var överens om att skjutbiografen absolut har sin plats för att ge jägarkåren ytterligare ett verktyg när det gäller att träna skytte. Det är en brygga mellan att skjuta på en pappfigur och att sedan gå ut och lossa sitt första skott mot ett riktigt vilt.

Vi tackar Carl-Willhelm för ett trevligt besök och får säkert anledning att återkomma i ärendet skyttebiografer.

Jonas Paulsson

1 Comment to Senaste skyttetrenden