Länseftersöksmästerskap Skåne Blekinge 2013-06-09

måndag, 10 juni 2013

Mästerskapet arrangerades på Söderåsen och tävlingsledare var Anders Pedersen och Ingmar Tykesson.

Tävlingen avgjordes i tre moment, skjutning, spår och teori.

10 ekipage deltog varav tre från Blekinge. 6 var dubbelekipage och 4 enkelekipage.

Samling och genomförande skedde på Söderåsens Shooting och Event’s inomhusskjutbana vid N Vram. Skjutmomentet avgjordes på 6 olika scener som spelades upp och där skyttrana fick chans att skjuta två skott på varje scen. Det var snabba händelser där djuren i någon scen passerade förbi på ca 4 sekunder.

Skjutningen var högt viktad i tävlingen, viktad lika med spår momentet och blev mycket utslagsgivande, se diagram. Resultaten gick från 11 till 31 poäng. En deltagare per lag sköt.

Efter skyttet skedde förflyttning till skogarna norr om Kågeröd där spårmomentet skedde i bra väder, 13 grader varmt. Scenariot var att Anders Pedersen varit ute kvällen innan och jagat gris. En flock grisar kom och Ander sköt på en som fick en bra träff. En gris skrek och tydligen hade kulan gått igenom den första grisen och träffat en som ´stod bakom. Den första grisen hittades 100 meter från skottplatsen och släpades ut till vägen. Den andra grisen sprang iväg. Uppgiften var att hitta den andra grisen. Svårigheten framförallt var att det lagts mycket blod där den första grisen sprungit, ca 100 meter och där sedan ett skinn släpats över spåret ut till vägen. Det andra spåret var ca 800 meter rakt spår som gjorde en stor krok på slutet.

Endast ett ekipage hittade spårslutet.

Teorimomentet bestod av 19 frågor där delar av gris skulle identifieras, ex hjärta, lunga mjälte, tarmkex mm.

Bäst resultat var 16 rätt av 19 möjliga.

Diagram och prislista Resultat LM eftersök 2013

Bildgalleri (Foto: Nils Sjöholm):

Nerladdningsbara filer

Resultat LM eftersök 2013
Titel: Resultat LM eftersök 2013 (0 click)
Rubrik:
Filename: resultat-lm-eftersok-2013.docx