Jakt & Fiskemässan på Bosjökloster

tisdag, 2 juli 2013

Jägareförbundet med dovvilt i fokus

Jägareförbundet Skåne har i Stallet en ny monter om dovviltet med bl a en skånsk troféutställning.

Medlemsservice

I montern finns möjlighet att diskutera och ställa frågor om skånsk och svensk jakt till en bred representation av Jägareförbundet Skånes förtroendevalda och tjänstemän. Framför gärna dina synpunkter och tankar i medlemsfrågan. Allt för att vi tillsammans ska kunna skapa verksamheter som kommer medlemmarna till godo. Liksom tidigare år finns möjlighet till trofébedömning av förbundets välutbildade trofébedömare. Jägareförbundets kvinnliga nätverk Jaqt finns på plats för att informera om sin verksamhet för jagande qvinnor i tiden. Liksom vår samarbetspartner i utbildningsfrågor, Studiefrämjandet, presenterar de senaste utbildningarna. Vår framtid, ungdomarna, finns på plast i Stallet för att berätta om vår ungdomsverksamhet och i skytteparken kan du som är ung delta i kunskap- och skyttetävlingen. Och i år finns det möjlighet att på plats rapportera i viltdata.

Dovvilt i fokus

I Bosjöklosters stall har vi samlat ett antal bildexempel ur de fyra viktiga benen, viltvårdsåtgärder, både enkla och lite mer arbetskrävande åtgärder med inriktning på viltförvaltning i både skogs- och lantbruksbygd. En unik troféutställning finns i stallet och består av dovvilt fällda i Skåne. På mässan har vi gjort en utställning om dovviltet – dess liv och leverne. Chansen finns att diskutera med och ställa frågor till förtroendevalda och tjänstemän och förhoppningsvis få både tips och råd på olika lösningar i viltvård- och klövviltförvaltnings frågor.

Jägarexamen

För den som förberett sig finns möjligheten att avlägga det teoretiska provet för Jägarexamen. Provledare från Skånes provbanor finns på plats och du sitter lugnt och störningsfritt i ett av rumme i Jägareförbundets monter.

De fyra lätta stegen

Hunden – vår trogne vän. Jägareförbundet Skånes jakthundsinstruktörer finns på övre terrassen och kommer att bjuda på uppvisningar och ge information om aktuell hundträning! Träningen bygger på Barbro Börjessons fyra lätta steg. Fråga!

Välkommen till Bosjöklosters Stall under Skånska Jakt- & Fiskemässan för att diskutera klövvilt, fältvilt, viltvård och jakt!

Text och foto: Fredrik Jönsson

Faktaruta:

Skånska Jakt- & Fiskemässan äger rum på Bosjökloster som ligger på en halvö i Ringsjön. Mässan har öppet lördagen den 24 augusti och söndagen den 25 augusti. Klockan 09:00-17:00. Hemsida: www.sjfm.se

Bildgalleri: