Och över alltihopa lyste moder sol….

måndag, 22 juli 2013

35 ”vilda ungar” hade anmält sig till Jägareförbundet Skånes vildmarksläger som genomfördes under den gångna helgen 20-21 juli.

Jag kom osökt att tänka på refrängen i Povel Ramels gamla visa ”och över alltihopa lyste moder sol…..” när jag och hustru besökte lägret i lördags. Bättre väder kan man sannerligen inte önska sig när man övernattar ute i naturen. Jag fick påskrivet av Pia, lägrets matmamma, att jag brukar tjata om att tidpunkten för lägret mitt under ”fruntimmersveckan” är lite chansartad, men inser nu hur fel jag har i detta.

De deltagande ungdomarna i åldern 10-15 år var också nöjda med vad de fick uppleva och lyste därför i kapp med solen. Lägret startade med att deltagarna själva fick resa de militära 20-mannatält, som man skulle övernatta i, ett äventyr i sig bara detta. Lördagen bjöd sedan på ett stationssystem. Bengt Nilsson informerade om  diverse spännande prylar hämtade ur hans ”vilda låda”. Adam Dahlstedt kunde inte låta bli att klä sig i det spännande vargskinnet, som fanns med i samlingen. Spännande var det också att kolla på Bengts egentillverkade igelkottsbo, humlebo och insektsbo. Bengt har genomfört ett stort antal jägarexamenscirklar och informerat vid många skoldagar för ungdomar. Han har då haft stor nytta av den mycket pedagogiska skriften ”Vadå naturen?” utgiven av Svenska Jägareförbundet. Han beklagar att denna förnämliga skrift inte trycks upp längre.

På Lars Jönssons och Hans Lautrups luftgevärsstation hade många av ungdomarna stor framgång. Man sköt här dels mot en tioringad tavla och dels mot så kallade plingmål där man direkt fick utslag vid träff. Flickorna var på denna station väl så duktiga som killarna.

Två duktiga elever från Osby Naturbruksgymnasium, Niklas Johansson och Marko Persson, guidade längs en liten naturstig där man fick lära sig ett och annat nyttigt om djur och natur t ex hur man med hjälp av myrstackarnas placering i förhållande till ett träd kan klara ut åt vilket håll norr är. Naturstigen gick utmed en liten bäck och man kunde observera både signalkräftor och fisk. Man fick också lära sig ”Allemansrättens regler” som är viktiga att känna till när man rör sig ute i naturen. Ja och så blev det naturligtvis också en hel del information om Osbygymnasiets utbildningar.

Det var ju otroligt varmt under lördagen. Det var därför befriande när man kom till den kanotpaddlingsstation som genomfördes nere vid Ringsjöns badplats. Jimmy Nielsen och Anna Billqvist höll ett vakande öga över ungdomarna under övningen. Risken för olyckor med kanoterna var minimal eftersom vattendjupet knappt går över knähöjd på den aktuella platsen. Det blev alltså att promenera en bra bit ut vid det efterföljande doppet.

Många spännande saker fanns kvar att genomföra under lördagskvällen och söndagen. Den kursansvariga Jaktvårdskonsulenten Louise Gårdefalk hade t ex varit i Agusa vilthägn och köpt in två vildsvin som under kvällen skulle flås, styckas, grillas och ätas.

Under söndagen fanns också ytterligare trevliga moment på programmet pilbågsskytte, sjukvårdstjänst  och förevisning av vilken nytta man i samband med jakt har av ”människans bäste vän” – hunden.

Vad är det då för ungdomar som åker iväg på ett sådant här läger? Ja, vi hade ett par tjejer, ett tvillingpar från Vejle i Danmark, som på fjolårets Bosjöklostermässa vann sina ”biljetter till lägret”. Sandi och Julies pappa är naturligtvis själv jägare. Flertalet av de andra ungdomarna som jag pratade med hade också någon nära anförvant som jagade. Markus Persson från Löddeköpinge hade t ex varit med sin morbror och morfar på duvjakt och fått bistå med att ta ur och plocka duvor. Tim Andersson hade varit med på harjakt vid ett par tillfällen. Amalia från Falsterbo hade ingen erfarenhet av jakt men hennes mamma var istället duktig på att träna den egna hunden, en flatcoated retriever.

Avslutningsvis ett stort tack till Skånes duktiga och engagerade ungdomsgrupp med Bengt Edqvist i spetsen som år efter år ställer upp utan ersättning och gör detta vildmarksläger möjligt.

Bildgalleri: