Lyckad start på årets utbildningsjakter

tisdag, 3 september 2013

Jägareförbundet Skånes första utbildningsjakt för jaktåret 2013-2014 genomfördes under den gångna helgen.

12 ”unga och friska” mötte upp vid samlingsplatsen i Degeberga på lördagen kl 1400 – ett lovande och glatt gäng av förväntansfulla jägare, sju av de 12 var ungdomar d v s under 25 år. Efter upprop förflyttning till Södra Gärds idylliska skjutbana. Jägarnestorn Lars Bengtsson hade dukat för kontrollskjutning. Lars brukar ibland ha kritiska synpunkter på skjutförmågan hos deltagande jägare. Vid lördagens skjutning fick han tillfälle att använda den glada och positiva rösten. Alla skyttar utan undantag sköt nämligen bra. Skjutmomentet kunde därför avverkas helt utan problem och jägarna bilade direkt till Degeberga stugby för inkvartering.

Stugbyn var översvämmad med människor, hundar och tält eftersom det genomfördes ett stort agilityarrangemang där under den aktuella helgen. Det gavs därför möjlighet att kolla in diverse hundar och entusiastiska hussar/mattar som skuttade och hoppade över, under och i en mångfald av olika hindertyper under den korta stunden av ”rast vila”. Hundarna såg ut att ha jäkligt kul, men jag tror ändå inte att våra egna mera jaktinriktade hundar hade bytt ut en jaktdag i skogen mot detta lite halvstirriga skuttande.

Genomgång av jakt-PM, lottning av ”i vilket torn sitta” och därefter förflyttning till Jönstorps Kronopark respektive till Kyllingaröd, utgruppering i tilldelade torn, tyst och försiktigt utan att slå i bildörrar och onödigt prat. Skyttarna – ca 2,5 timmars vak i respektive torn. Oväntat lugnt länge, men sedan, äntligen ett skott och rapport från torn 42,  Thobias Ahlbin. ”Jag har skjutit en bock. Den ligger”. Man kunde riktigt höra glädjen och stoltheten i rösten. Vi hade pratats vid innan och han hade då berättat att han aldrig tidigare skjutit en råbock, trots att han var hyfsat erfaren som jägare med vildsvin på listan över nedlagt vilt.

Det blev inte fler skott under kvällen utan återsamling till stugbyn där Thobias fick ”passa” sin första bock själv, instruktionsmässigt handledd av Kjell Johnsson från funktionärsgänget.

Kort sömn, tidig revelj, utmarsch till jaktområdena och morgonsittning i tornen. Nästan lika lugnt under morgonen. Fast enstaka skott kunde höras från grannmarkerna. Morgonpasset gav ytterligare ett rådjur i utbyte, skjutet av John Tegger, hans jägarlivs första. Under morgonen var det ”mera liv i jaktområdet”. Jaktledningen hade diskuterat kvällen före om vi skulle ”släppa” även dovvilt under söndagen (1 september), men beslutat att så inte skulle ske. Tråkigt för Filip Wormell som satt i torn 10 och som hade en stor dovhjort, en skovel, stående i mer än 10 sekunder visande sida. Nåja, Filip fick i alla fall en vacker bild med sig från morgonens jakt. André Ivarsson som bemannade torn 32 hade förmånen att få kronvilt och rådjur, en get, i blickfånget.

Efter genomförd jakt återsamling till stugbyn för kort summering av helgens jakt och därefter kunde 12 trötta men nöjda jägare styra  kosan åter mot sina respektive hemorter.

Tack till deltagande jägare för trevlig samvaro och till deltagande funktionärer för all hjälp före och under jakten.

Bildarkiv (vid kameran Thobias Ahlbin respektive Filip Wormell):

5 Comments to Lyckad start på årets utbildningsjakter

1. by Thobias Ahlbin

On september 3, 2013 at 12:14

Tackar ödmjukast för denna upplevelse. Jag hoppas vi ses igen!
    MVH/ Tobbe

Trackbacks