Lyckad andjakt på Skarhult

tisdag, 8 oktober 2013

Jägareförbundet Skåne testar i år ett nytt koncept för våra utbildningsjakter, andjakter, som är betydligt mer verklighetsnära än det, som vi använt oss av under tidigare år. Vi anordnar jakterna på två olika platser i landskapet i nordost på Ängagårdens mark i trakten av Vittskövle och i mittskåne på Sveaskogs mark i Skarhults Kronopark. Kvällens (8 oktober) jakt genomfördes på Skarhult med 7 deltagande skyttar och 5 apporteringsekipage. Vi hade egentligen haft plats för upp till 12 skyttar och lika många hundekipage, men sena återbud gjorde att ”gänget” blev lite reducerat. Vi delade upp oss i två lag och posterade sedan efter inledande information och genomgång av säkerhetsbestämmelser ut oss vid två olika dammar för uppflogsjakt och skymningssträck.  Vädret var inte idealiskt för andjakt, alldeles för lugnt och stilla, men resultatet ändå över förväntan 29 fällda änder på den avslutande viltparaden. Jaktledaren Uno Strand och kvällens jaktvärd Poul-Erik Jensen gav båda ett gott betyg åt såväl skyttar som deltagande hundekipage och jaktdeltagarna kunde nöjda bege sig mot respektive hemorter efter en lyckad jaktkväll. Bildgalleri, fotograf Fredrik Jönsson:

4 Comments to Lyckad andjakt på Skarhult

Trackbacks