Vackra höstfärger vid ungdomsjakten på Skarhult

tisdag, 8 oktober 2013

I söndags, 6 oktober, var det dags för årets ungdomsjakt på Skarhults Kronopark. Det har blivit tradition att Sveaskog bjuder in länets ungdomar utan kostnad till harjakt i kronoparken en gång varje år.

Jaktvärd vid jakten var som vanligt länets tidigare jaktvårdskonsulent Poul-Erik Jensen som har hand om jakten och viltvården på området.

Den aktuella jakten är en av Jägareförbundet Skånes utbildningsjakter med syfte är att introducera nya jägare i ”jaktens mysterier”.

Åtta ungdomar hade anmält sig till jakten. Det är lite av ett mysterium att inte fler ungdomar utnyttjar detta förnämliga gratistillfälle att komma ut i naturen för att utöver en trevligt jaktupplevelse få lite tips och råd av erfarna jägare.

Kronoparken visade sig under jaktdagen från sin allra bästa sida – fantastiskt fina höstfärger och mycket vilt av varierande slag att vila ögonen på. Hundarna i drevet fick fötter på hare, räv, vildsvin, dovvilt och till och med ”ett gäng” vildänder” som jaktledarens vattentokige jaktlabbe lyckades hitta i en av områdets dammar.

På den avslutande viltparaden blottade jaktledning och jaktdeltagare sina hjässor för 5 fältharar.

Bildarkiv ”plåtat av” Fredrik Jönsson:

3 Comments to Vackra höstfärger vid ungdomsjakten på Skarhult

Trackbacks