Axplock av bilder från det gångna jaktåret längst i söder

fredag, 7 februari 2014

Södra Skåningarnas Vilt- och Fiskevårdsförenings jaktområde finns till största delen på Revingehed.

Föreningen har dock ännu så länge kvar ca 800 ha att jaga på längst i söder, i trakten av Ystad. Jaktlaget härnere, Ystadjägarna, har inte fått något personaltillskott de senaste åren beroende på att regementets verksamhet ju helt koncentrerats till Revingehed. Detta innebär att medelåldern i gänget blir högre för varje år som går. Man kan nästan utläsa detta av det bildspel från det gångna jaktåret, som Magnus Lellky, biträdande jaktledarens son, sammanställt. Motiven på bilderna är till största delen hämtade från fikapauser och innehåller inte speciellt mycket action. Vi har dessutom bland våra jaktgäster en bagare. Han brukar se till att ”madasåten” alltid blir minnesrik. Tårtan han hade fixat till jaktfinalen var lika grann som välsmakande.

Den höga medelåldern i laget har inte ”nått ända upp till skallen”. Man kan på jargongen och den goda stämningen märka att där uppe är alla fortfarande ”unga pågar”. Detta med jakt är ju verkligen kvalificerad friskvård och det gäller därför att hålla på så länge man kan även om kroppen stundtals knotar.

Nerladdningsbara filer

Jakten 2013
Titel: Jakten 2013 (0 click)
Rubrik:
Filename: jakten-2013.wmv