Hur förbättra betingelserna för fältviltet?

onsdag, 5 mars 2014

Många faktorer har medverkat till att försämra förutsättningarna för vårt fältvilt.

Jägareförbundet Skåne har ambitionen att ligga i täten när det gäller ”kampen” för att rädda vårt fältvilt.

En särskild arbetsgrupp, med Österlens jaktvårdskrets som initiativtagare, har genomfört ett antal möten för att inventera problemområden och försöka ta fram åtgärder för att förbättra betingelserna för fältviltet. Arbetsgruppen har bland annat beslutat att genomföra ett antal studiecirklar på temat ”Viltvård i odlingslandskapet”.

Studiecirklarna kommer att omfatta 5 sammankomster där den sista träffen är ett studiebesök på en gård där ägaren vidtagit för fältviltet positiva åtgärder. Jaktvårdskonsulenterna Elias Turesson och Fredrik Jönsson har utarbetat ett bildspel som kommer att ligga till grund för studiecirklarna.

Studiecirklar kommer att genomföras.

– Österlens jaktvårdskrets, ledda av Nils Sjöholm och Peter Nilsson. Plats: Smedstorp, Studiefrämjandets lokal. Tider: 24/3, 7/4, 22/4, 5/5 med studiebesök prel 24/5.

– Söderslätts jaktvårdskrets, ledda av Bengt Nilsson. Grupp 1 – Trelleborg – 24/3, 7/4, 28/4, 12/5 och studiebesök 24/5. Grupp 2 – 31/3, 14/4, 5/5, 19/5 och studiebesök 24/5. Lokal: Studiefrämjandet, Trelleborg.

– Sydskånes jaktvårdskrets, ledd av Rickard Alwén och Mattias Hammarstedt. Tider: 3/4, 16/4, 8/5, 15/5 resp dag kl 1800. Plats: Kornet maskin i Skurup. Avslutas med fältvandring 24/5 på gård på Österlen.

– Kristianstad/Bromölla jaktvårdskrets, ledd av Petter Sernert. Tider och plats meddelas senare.

Är du intresserad av att delta i studiecirkel så kan du anmäla dig till Jägareförbundet Skåne 044-12 93 40, vo9@jagareforbundet.se eller alternativt ta kontakt med ovan angiven cirkelledare.

6 Comments to Hur förbättra betingelserna för fältviltet?

Trackbacks

1. Ulf Carlson