”Viltvård i odlingslandskapet” har startat på Österlen

torsdag, 27 mars 2014

IMG_3389Den 24 mars startade Österlens Jaktvårdskrets en studiecirkel i ämnet ”Viltvård i odlingslandskapet” som bygger på viltvårdens ”fyra ben” Foder, Skydd, Vatten och Predatorkontroll. Fem sammankomster skall genomföras varav femte träffen är ett studiebesök på en gård som bedriver mycket viltvård.

Sju intresserade hade anmält sitt deltagande, tre fick förhinder så vi blev endast fyra första sammankomsten.

Vi inledde med att titta på det välgjorda bildspelet sammanställt av konsulenterna Jönsson och Thuresson. Studiegruppen var oerhört intresserad och motiverad så varje bild diskuterades flitigt. Jägareförbundets ”Viltvårdsboken” användes som underlag till cirkeln.

Nästa sammankomst börjar vi med ett studiebesök på en fastighet som har anlagt ett viltvatten och har utsättning av änder och fasaner.

Bilden från vänster Clas, Peter och Gert-Inge. Fotograf Nisse

3 Comments to ”Viltvård i odlingslandskapet” har startat på Österlen