Jakthundsinstruktörerna i Skåne och Blekinge är ”välkalibrerade”.

måndag, 14 april 2014
Marieth och Carina. Kolla elevernas "idélappar"

Marieth och Carina.
Kolla elevernas ”idélappar”

Söndagen den 13 april träffades 24 av Jägareförbundet Skånes och Blekinges utbildade jakthundsinstruktörer i Degeberga för den årliga kompetensutbildningen. Hundgrupp Skåne, Blekinge och Kronoberg arrangerar årligen två stycken tillfällen för instruktörerna att vidareutveckla sig i olika ämnen. Dagens tema var kalibrering av Jägareförbundets grundutbildningskoncept, som våra jakthundstruktörer är utbildade i – TV-profilen Barbro Börjessons filosofi ”Fyra lätta steg till samförstånd med din hund”. Våra duktiga steg 4 instruktörer Carina Hansson, Marieth Johansson och Marie Strauss hade planerat och höll i dagens övningar som var mycket uppskattade. Vi startade med en tillbakablick på de ”Fyra lätta stegen” som är: viktigt ord, följ mig, hantering och lek. Sedan blev instruktörerna uppdelade i fyra grupper med olika teman att jobba med: fyra lätta steg, apportering, viltspår och släpphund. De olika grupperna fick i uppgift att visa hur man använder sig av ”Fyra lätta steg” i den riktade jaktliga träningen. Vi tog alltså steget förbi fostran av valpen/unghunden och kopplade ”Fyra lätta steg” till användningsområden för våra jakthundar.

Grupperna fick göra en redovisning på vardera ca 20 minuter. Samtliga grupper valde att redovisa praktiskt med hjälp av hundar.Grundlydnadsgruppen redovisar.

Grundlydnadsgruppen redovisar.

Intrycket som vi fick under dagen är att samtliga instruktörer är väl inarbetade i utbildningsfilosofin och tänker i samma banor vilket ju är Jägareförbundets mål.

Vidareutvecklingsdagar som denna är mycket lärorika och givande på många sätt och vis.

Vad menas då med ”steg 4 instruktör”?

Svenska Jägareförbundet använder sig av Barbro Börjessons filosofi ”Fyra lätta steg” som nämns och förklaras mycket kort ovan. Årligen utbildas instruktörer knutna till Jägareförbundet. Instruktörsutbildningarna finns i fyra steg – steg 1-4. För normalinstruktören som håller grundlydnadskurser är steg 1 och 2 lämpligt att ha gått. Steg 3 är lite mer avancerad och inriktar sig på mentalkunskap och test av hundar. För att bli en certifierad instruktör med behörighet att utbilda jakthundsinstruktörer inom Jägareförbundet krävs minst godkänd steg 4-kurs. När du kommer upp på denna kompetensnivå krävs det att du har stor erfarenhet av hund och av hundars mentalitet.

Louise Gårdefalk

Jaktvårdskonsulent

3 Comments to Jakthundsinstruktörerna i Skåne och Blekinge är ”välkalibrerade”.

Trackbacks

1. Marika Johansson