Kronviltsdag på Övedskloster

lördag, 5 april 2014

KRONVILTSDAG 2014

Bild nummer 27: Välkommen till Jägareförbundet Skåne hemsida!

Bild nummer 9: Hjorten till höger fälldes under höstens jakt inom område E. Den har 18 taggar och mäter guld med 196,6 poäng.

Bild nummer 18: Hjorten fälldes under höstens jakt. När åldersbedömningen, genom tandsnitt, gjordes konstaterades att den var 16 år gammal. Fällhornen har inget med hjorten att göra. De är hittade i marsmånad 2014.

Bild nummer 24: Anders Jarnemo föreläste b la om skador på skog orsakade av kronvilt för de omkring 100 besökarna. Hur känner man igen en skada orsakad av kronvilt?

Bild nummer 04: Per Larsson mäter en av de 15 troféer som mättes under kronviltdagen.

Bild nummer 40: Åldersbedömning genom tandsnittning är det säkraste sättet att fastställa ett vilts ålder. Det är årsringarna i tandsedimentet som räknas. OBS! För att det ska fungera krävs det att underkäken är färsk. Den får inte ha torkat eller vara kokt. Ringarna går oftast inte att läsa i en torr käke. Förvara underkäken i frysen fram till åldersbedömningen ska göras.

Bild nummer 30: Alltid lika tråkigt att se resterna av ett vilt som fått genomlida en långsam och plågsam död. Vi alla behöver hjälpas åt att städa i skog och mark så att viltet slipper dessa fällor!

20140330 ÅLDERSBESTÄMNING Kronhjort Jägareförbundet Skåne – sammanställning

Text och Foto: Fredrik Jönsson

Bildarkiv:

Nerladdningsbara filer

20140330 ÅLDERSBESTÄMNING Kronhjort Jägareförbundet Skåne - sammanställning
Titel: 20140330 ÅLDERSBESTÄMNING Kronhjort Jägareförbundet Skåne - sammanställning (0 click)
Rubrik:
Filename: 20140330-aldersbestamning-kronhjort-jagareforbundet-skane-sammanstallning.pdf
Size: 36 KB