Många fältviltsåtgärder på begränsad yta

fredag, 11 april 2014
Nils Sjöholm förevisar fällor

Nils Sjöholm från Österlens jaktvårdskrets är ledamot av jägareförbundet Skånes styrelse.

Han har i länsföreningen ansvaret  för arbetsgruppen Medlem, som normalt sett svarar för rekrytering och kompetensutveckling av våra medlemmar. Efter att ha besökt honom ”på hans hemmaplan” i trakten av Gärsnäs så inser man snabbt att han hade platsat jättebra även i arbetsgruppen Miljö- & viltförvaltning. Vi var några stycken ingående i den studiecirkel ”viltvårdsåtgärder i jordbrukslandskapet” som besökte honom på den mark där han är som han själv uttryckte det ”jaktelev”.

Vi besökare blev alla djupt imponerande över det vi fick se. Jaktarrendator på marken, som omfattar cirka 200 hektar,är Henrik Hansen f d dansk landslagsskytt i jaktskytte. Han äger härutöver en gård och cirka 8 hektar i direkt anslutning till jaktarrendet.

Henrik tilldelades för ett par år sedan Jägareförbundet Skånes utmärkelse ”Årets viltvatten”.

Alla de fyra komponenter som krävs för vården av fältviltet finns att se på den aktuella marken. Viltvattnet som nämnts. Skydd i form av olika typer av kantzonsarrangemang – rosa rugosahäckar t ex. Viltåkrar kompletterat med olika typer av stödutfodringsanordningar för säkerställande av mattillgång. Det bedrivs också en imponerande predatorbekämpning. Nisse förevisade bl a ett urval av fällor som nyttjas. En av fällorna hade ”dagen till ära” fångat en mink.

Nisse sätter årligen ut ca 300 fasaner och lika många änder.

Nedan ett axplock av bilder från besöket – bildarkiv.

1 Comment to Många fältviltsåtgärder på begränsad yta

Trackbacks