Elevrapport från eftersöksinstruktörskursen i Skåne

söndag, 25 maj 2014

Eftersöksutbildning 25-27/4-2014

Fredagen den 25 kl 12 samlades ett glatt och förväntansfullt gäng i Degeberga för en helg med eftersöksinstruktörsutbildning.
Vi började med lunch och sen en presentation av oss alla samt kursledning.

Anette och jag hade smugit oss med på ett hörn för att bli lite uppdaterade eftersom det är 6 år sedan vi gick vår utbildning och på dessa åren har det hänt en hel del.

Första dagen var det mycket teori och massor av info att ta in.
På kvällen var det grupparbete. Vi blev indelade i olika grupper och när det började bli mörkt samlades vi fullt utrustade för eftersök.
Min grupp som bestod av mig, Björn, Rikard, och Sven kom till en plats med en väldigt förvirrad skytt ( som spelades av Uno ) som hade skjutit på en hel flock rådjur i oktober redan där fattade vi ju att misstanke mot skytten för en hel flock rådjur i oktober har vi aldrig stött på vi antog att det var hjortar och enl skytten hade han nog bara träffat en men var inte säker alls.
Vi hittade blod på marken som skytten pekade ut och då hämtades hund nr 1 ut för spårning den spårade ca 20 meter sen hittade den en klöv men det visade sig vara ett av de friska djuren och inte de djuret vi letade efter vi tog ut hund nr 2 och satte på den på skottplatsen och spårade upp 1friskt djur och sen hittade vi den skadade hjorten och kunde avsluta lidandet.
Resten av kvällen hade vi diskussioner och samkväm i stugorna.

Dag 2
Frukost kl 8 och sen redovisning av grupparbetet som var våra eftersök.
Sen gick vi ut och tittade på hur man gör ett kontrollspår det var Micke som var ute och gick detta spåret med sin karelare i koppel.

Efter lunch åkte vi ut i nya grupper för att lägga spår till varandra och träna på detta.
Återsamling i jaktstugan där det blev fika och nya diskussioner om spåren och hur vi kunde göra detta på olika sätt för att träna våra hundar.
Eftersom vi var en frågvis grupp drog detta ut på tiden och det blev dags att åter åka till stugbyn för lite middag efter middagen var en del ute och la nya spår till dagen efter.
Ännu en lång och innehållsrik dag var till ända och det var dags att krypa till sängs igen.

Dag 3
Dagen började väldigt tidigt vi skulle träffas ute i jaktstugan kl 8 och innan dess skulle stugorna tömmas och frukosten ätas.
Vi blev indelade i 2 nya grupper och min grupp började med att åka ut i skogen och lägga spår tillsammans med Jos och Håkan.
Detta gjorde vi fram till lunch då var det vår tur att åka till skjutbanan för att först äta lunch och sen träna eftersöksskytte.
Skyttet är ju de som är det allra roligaste vi fick träna på vildsvin och på hjort här hade vi Fredrik till hjälp som instruktör de blev träning på stillastående och löpande vildsvin samt på hjort med ställande hundar och då gällde det ju att inte skjuta när hundarna var för nära hundarna var i detta fallet Uno och Mariette som satt och drog i snörena till papp hundarna och det fäktades hej vilt det kan jag lova.

Efter skyttet var det återsamling av hela gänget och vi hade genomgång av helgen och kunde konstatera att alla var godkända eftersöksinstruktörer.
Som Vanligt var det ett mycket bra arrangemang av JF med Uno i spetsen.
Mycket mad
Go mad
Och mad i rättan tid
Massor av nya bekantskaper massor av skratt och lärdomar framför allt.
Stort tack till alla som gjorde helgen så bra.

Vid pennan
Ingela Nilsson